اخبار پرداخت

ساخت وبلاگ

معرفی بهترین سایت سازهای ایرانی

سایت سازها برای هر وب سایت تجارت الکترونیکی امری ضروری هستند زیرا ویژگی ها، عملکردها و ظاهر کلی فروشگاه تجارت الکترونیک را بهبود می بخشند و تجربه کاربری برتری را ارائه می دهند. هدف اصلی سایت سازها و فروشگاه سازها، بهبود کارایی و بهره وری فروشگاه است. سایت سازهای خارجی و داخلی بسیاری وجود دارند که هر یک ویژگی های مختلفی ارائه می دهند. در این مقاله، به توضیح فروشگاه سازها و عملکرد آن ها، مزایا و معایب و همچنین معرفی بهترین سایت سازهای ایرانی می پردازیم.

سایت ساز چیست و چه کاری انجام می دهد؟

کار سایت های فروشگاه ساز چیست؟
کار سایت های فروشگاه ساز چیست؟

فروشگاه ساز و سایت ساز چیست؟ از اساسی‌ ترین و مهم ترین ابزارهای اولیه هر فروشگاه اینترنتی، نرم‌افزاری است که آن وب سایت را از ابتدا تا انتها همراهی و سامان دهی کند. این نرم افزارها، E-commerce Software یا فروشگاه‌ ساز نامیده می‌ شوند.
فروشگاه سازهای آماده در واقع نرم افزارهای فروشگاهی تحت وب هستند که پیش ساخته بوده و از قبل جهت فروش آنلاین فروشگاه های مختلف اینترنتی طراحی و ساخته شده اند. این مدل سایت سازها اغلب مطابق با استانداردهای روز جهان ساخته شده و همه امکانات مورد نیاز برای ساخت یک وب سایت فروشگاهی را ارائه میکنند. یک فروشگاه ساز آماده به این مفهوم است که از قبل طراحی شده و به اصطلاح پیش ساخته است و دیگر نیازی به اختصاص زمان زیاد برای ساخت یک سایت و همچنین مواجه با مسائل فنی پیچیده وجود ندارد. نرم ‌افزارهای تجارت الکترونیکی (E-commerce) که فروشگاه ‌ساز نیز نامیده می شوند، به ابزارهایی گفته می شود که صاحبین کسب و کار را در مدیریت فروشگاه همراهی کرده و همچنین موجب کارآمدی عملکرد یک فروشگاه و افزایش فروش فروشگاه می شوند. یک ویژگی فروشگاه‌ ساز این است که تمامی فرآیندهای یک فروشگاه آنلاین مانند مدیریت موجودی، محاسبه مالیات، انجام و مدیریت سفارش‌ و… را بر عهده داشته و انجام می دهد. فروشگاه سازها با سایر سرویس ها و سیستم‌ ها، مانند CRM، CMS، ERP، درگاه پرداخت، نرم‌ افزارهای حسابداری و غیره نیز تعامل داشته و ادغام می شوند.

مزایا و معایب استفاده از سایت سازها

استفاده از فروشگاه سازها مزایای فراوانی را ارائه می دهد که عبارت هستند از:

امکان مدیریت مشتریان و سفارش‌ ها: مدیریت کردن سفارشات مشتریان یک امر ضروری و موضوعی بسیار مهم است که فروشگاه سازها آن را انجام می دهند. یک فروشگاه‌ ساز خدمات مختلفی مانند مدیریت و اطلاعات مشتری، مدیریت و بررسی شرایط سفارش ‌ها، پردازش پرداخت ‌ها، ثبت و بررسی آمار و گزارشات تراکنش ها، انجام امور مربوط به حسابداری مانند صدور صورتحساب و… را ارائه می کند.
بازاریابی و مارکتینگ بهتر: فروشگاه ساز ها درای یک سئوی داخلی هستند که موجب بهینه‌ ساختن بهتر یک فروشگاه می شوند و منجر به دیده شدن بیشتر و افزایش بازدید از یک وب‌ سایت فروشگاهی در نتایج جستجو می شوند.

معایب استفاده از سایت سازها شامل موارد زیر هستند:

عدم امکان توسعه: در سایت سازها قالب های آماده ای وجود دارند که استفاده از آن ها ممکن است پاسخگوی تمام نیازهای شما نباشد و شما قادر نباشید به طور کامل نیازهای خود را در آن برآورده کنید.
ریسپانسیو ضعیف: لازم است که وب سایت تجاری، یک طراحی واکنش گرا داشته باشد تا تجربه خوبی را برای مخاطبان به ارمغان آورد. این روزها دستگاه های تلفن همراه بیش از ۵۰ درصد از کل ترافیک وب را در سراسر جهان پوشش می دهند. بنابراین یک وب سایت باید برای موبایل و تبلت نیز آماده باشد. با طراحی ریسپانسیو، یک وب سایت مطابق با اندازه و ابعاد صفحه های مختلف آماده می شود. همچنین به بهبود رتبه بندی جستجو کمک می کند.
عملکرد ضعیف پشتیبانی: یک وب سایت دارای اجزای زیادی برای اطمینان از عملکرد مناسب است. اگر در ارائه پشتیبانی کوتاهی شود، ممکن است وب سایت کسب و کار را دچار نقص کند. برخی از مشکلاتی که به واسطه پشتیبانی ضعیف رخ می دهند عبارت هستند از: بازدیدکنندگان/کاربران پیام های خطا دریافت می کنند، وب سایت با خرابی مواجه می شود، بارگذاری صفحات وب به زمان بیشتری نیاز دارد و…. همه این اشکالات فنی به پشتیبانی نیاز دارند، اما اغلب سایت سازها پشتیبانی بسیار محدودی ارائه می دهند.

سایت ساز خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک سایت ساز پیشرفته و خوب از ویژگی هایی برخوردار است که عبارتند از:

امکان طراحی آسان سایت؛ سایت سازها یک سایت از پیش ساخته شده و آماده را ارائه می کنند که امکان جایگذاری عکس‌ ها و متن های سایت های مختلف در ان ها وجود دارد. بنابراین این امر امکان طراحی آسان و راحت یک سایت را فراهم می کند که نیازی به مواجه با مسائل فنی در آن وجود ندارد.
ویژگی دیگر یک سایت‌ ساز خوب، سرعت بالای آن است؛ سرعت مولفه بسیار مهم و کلیدی در ساخت یک سایت است. به این دلیل که بارگذاری شدن و سرعت بالای یک صفحه از سایت می تواند در جذب بهتر مخاطب نقش داشته باشد. علاوه بر این، گوگل نیز سایت هایی با سرعت پایین را در صفحه نمایش خود نشان نمی دهد و این می تواند در میزان بازدید یک سایت تاثیر مثبتی داشته باشد.

معرفی بهترین سایت سازهای ایرانی

سایت سازهای مختلف معتبر و شناخته شده ایرانی وجود دارند که هر یک ویژگی های منحصر به فردی را ارائه می دهند. در این قسمت پنج مورد از آن ها معرفی شده اند.

وبزی

یکی از بهترین سایت سازهای ایرانی
یکی از بهترین سایت سازهای ایرانی

یکی از بهترین و معروف ترین سایت سازهای ایرانی، سایت ساز وبزی است که قابلیت ساخت یک سایت را به راحتی فراهم می کند. سایت ساز وبزی را می توان محبوب ترین سایت ساز ایرانی معرفی کرد. ویژگی منحصر به فرد این سایت ساز، قابلیت ویرایشگر قالب بدون محدودیت آن است که به وسیله آن می توان قسمت های مختلفی از قالب یک سایت مانند تصاویر، متن و… را ویرایش کرد. علاوه بر این، قالب هایی که در سایت ساز وبزی ارائه شده اند نیز بسیار متنوع بوده و امکان دسترسی به ده ها قالب آماده متناسب با موضوعات مختلف در وبزی وجود دارد. این قالب های ارائه شده، برای ساخت سایت های مختلفی مانند سایت های شرکتی، سایت های فروشگاهی، سایت های پزشکی، سایت های هنری و… مناسب هستند.

پرتال

معرفی سایت ساز پرتال
معرفی سایت ساز پرتال

با استفاده از فروشگاه ساز پرتال می توانید در کمترین زمان فروشگاه اینترنتی خود را داشته باشید. با استفاده از سایت ساز پرتال دامنه ای اختصاصی نیز در اختیار شما قرار می گیرد. علاوه بر آن، تکنولوژی ابری هم در نظر گرفته شده است تا اطلاعات شما در فضای ابری ذخیره شوند، این فناوری به این امر کمک می نماید که شما در هر زمان و مکانی به اطلاعات خودتان دسترسی داشته باشید. در فروشگاه ساز پرتال امکان سفارشی سازی قالب ها نیز وجود دارد.

شاپفا

فروشگاه ساز چیست
فروشگاه ساز چیست

فروشگاه ساز شاپفا یکی دیگر از سایت سازها و فروشگاه سازهای ایرانی حرفه ای است که هم پای بسیاری از سایت سازهای برتر دنیا حرکت کرده و فرآیند ایجاد یک سایت و فروشگاه را به نحو احسنت انجام می دهد. شاپفا دارای قالب های بسیار متنوع و مختلفی است که با سلیقه های مختلف سازگار هست که با توجه به محتوا و ساختار یک سایت می توان قالبی مناسب انتخاب کرد. ویژگی منحصر به فرد این سایت ساز، تلاش مداوم برای افزایش ایمنی یک فروشگاه و سایت بوده و یک پشتیبانی دائمی و بیست و چهار ساعته نیز ارائه می دهد.

ایران هاست

مزایای استفاده از فروشگاه سازها
مزایای استفاده از فروشگاه سازها

یک نمونه ایرانی سایت ساز و فروشگاه ساز آماده حرفه‌ ای دیگر، ایران هاست است که انجام طراحی، نصب، راه ‌اندازی یک فروشگاه و همچنین انجام قراردادها با بانک‌ ها و سایر نهادهای مربوطه را بر عهده دارد. سایت ساز ایران هاست از ویژگی های متعدد منحصر به فردی برخوردار است. یکی از این ویژگی ها، به کارگیری زیرساخت ابری برای بالا بردن پایداری یک وب سایت است. همچنین ایران هاست از SAN Storage نیز برای افزایش سرعت دسترسی به داده ها نیز استفاده می کند. از ویژگی های دیگر این وب سایت ساز به روز رسانی کردن دائمی سایت ها برای بالا بردن هر چه بیشتر امنیت یک فروشگاه و سایت، ارایه کردن انواع متنوعی از ویجت‌ ها و قالب ها متناسب با یک فروشگاه، تهیه کردن روزانه یک نسخه پشتیبان از همه داده‌ های یک سایت به شکل کاملا خودکار و همچنین ارائه پشتیبانی و راهنمایی های شبانه روزی است.

اخبار پرداخت...
ما را در سایت اخبار پرداخت دنبال می کنید

برچسب : بهترین سایت سازهای ایرانی, نویسنده : امیر علی یوسفی pardakhtnew بازدید : 84 تاريخ : چهارشنبه 27 مهر 1401 ساعت: 12:33

همه چیز در رابطه با آینده بیت کوین

همانطور که ساتوشی ناکاموتو در 31 اکتبر 2008 بیان کرد، بیت کوین به عنوان جایگزینی بدون مرز و غیرمتمرکز برای ارزهای فیات تحت کنترل دولت و بانک مرکزی در نظر گرفته می شود. اجماع تراکنش در شبکه بیت کوین به واسطه های شخص ثالث بستگی ندارد و با کمک بلاک چین به دست می آید. زمانی که بیت کوین بیش از یک دهه پیش به جهان معرفی شد، قرار بر این بود که انقلابی در اکوسیستم مالی باشد. دهه اول پرفراز و نشیب این ارز دیجیتال با مشکلات، گام های اشتباه و نوسانات زیادی همراه بود. اما به تدریج شروع به رشد کرده و به یکی از سودمندترین رمزارزها تبدیل شد. با توجه به عملکرد حال حاضر بیت کوین، دهه ی پیش رو می تواند برای آینده ی بیت کوین بسیار حائز اهمیت باشد. در این مقاله از تتر ایران، به معرفی، نحوه عملکرد، مزایا و معایب و آینده بیت کوین پرداخته می شود.

بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؟

سرمایه گذاری در بیت کوین

بیت کوین (BTC) نه تنها اولین ارز رمزنگاری شده جهان کریپتو، بلکه شناخته شده ترین ارز رمزنگاری شده در بین بیش از 19000 ارز دیجیتال موجود است. بیت‌کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که می‌توان بدون واسطه هایی مانند بانک، مستقیماً آن را خرید، فروش و مبادله کرد. هر تراکنش انجام شده یک بیت کوین، در یک دفتر کل عمومی ثبت می شود که برای همه افراد قابل دسترسی است. بیت‌ کوین‌ بر اساس ماهیت غیرمتمرکز آن‌ توسط دولت یا هیچ مؤسسه صادرکننده‌ دیگری پشتیبانی نمی‌ شود. از زمان عرضه عمومی آن در سال 2009، ارزش بیت کوین به طور چشمگیری افزایش یافته است. از آنجایی که عرضه بیت کوین به 21 میلیون سکه محدود شده است، بسیاری انتظار دارند که قیمت آن با گذشت زمان همچنان در حال افزایش باشد، به خصوص که سرمایه گذاران نهادی بزرگتر شروع به برخورد با آن به عنوان نوعی طلای دیجیتال برای محافظت در برابر نوسانات بازار و تورم می کنند. بیت کوین بر روی یک رکورد دیجیتال توزیع شده به نام بلاک چین ساخته شده است. همانطور که از نام آن پیداست، بلاک چین مجموعه ای از داده های مرتبط است که از واحدهایی به نام بلوک ها تشکیل شده است که حاوی اطلاعات مربوط به هر تراکنش، از جمله تاریخ و زمان، ارزش کل، خریدار و فروشنده، و یک کد شناسایی منحصر به فرد برای هر صرافی است. بلاک چین غیرمتمرکز است، به این معنی که توسط هیچ سازمانی کنترل نمی شود. در حالی که این ایده که هر فردی می تواند بلاک چین را ویرایش کند ممکن است خطرناک و ناامن به نظر برسد، اما در واقع این چیزی است که بیت کوین را قابل اعتماد و ایمن می کند. برای اینکه یک بلوک تراکنش به بلاک چین بیت کوین اضافه شود، باید توسط اکثر دارندگان بیت کوین تأیید شود و کدهای منحصر به فرد مورد استفاده برای شناسایی کیف پول و تراکنش های کاربران با الگوی رمزگذاری مناسب مطابقت داشته باشد.

آینده بیت کوین چگونه خواهد بود؟

آینده بیت کوین

دهه آینده می تواند اهمیت قابل توجهی برای تکامل بیت کوین داشته باشد. به غیر از انقلاب‌ های درون اکوسیستم مالی، چند حوزه در اکوسیستم بیت‌کوین وجود دارند که سرمایه‌گذاران باید به آن‌ ها توجه ویژه داشته باشند. برخی معتقدند که  بزرگترین شکست بیت‌ کوین و سایر ارزهای دیجیتال در سال های گذشته مربوط به امنیت است و به میلیاردها دلار بیت کوینی اشاره دارند که توسط هکرها از مبادلات به سرقت رفته است. برای اینکه بلاک چین بیت کوین به عنوان یک دارایی سرمایه گذاری بادوام یا روش پرداخت در نظر گرفته شود، باید بتواند میلیون ها تراکنش را در یک بازه زمانی کوتاه مدیریت کند. ارزهای رمزپایه جدیدی که در نتیجه هاردفورک های بلاک چین بیت کوین شکل گرفته اند، از جمله بیت کوین کش و بیت کوین گلد، با هدف تنظیم پارامترهای اکوسیستم به منظور انجام تراکنش های بیشتر با سرعت بیشتری انجام می شوند. برخی سرمایه گذاران بیان می کنند که آینده بیت کوین هنوز بسیار نامشخص است، اما در آستانه پذیرش جریان اصلی قرار دارد.
اخیراً، با افزایش نرخ بهره در ایالات متحده، بیت کوین شاهد نوسانات شدید بوده و حدود 20000 دلار آن راکد شده است. قیمت بیت کوین همچنان بی ثبات است، اما بسیاری از متخصصان صنعت همچنان امید زیادی به این ارز دیجیتال دارند و متخصصان حوزه کریپتو پیش‌بینی‌ هایی از حرکت آینده بیت‌ کوین بر اساس تجربه خود ارائه کرده‌ اند. البته لازم به ذکر است که با توجه به نوسانات شدید و عدم قطعیت موجود، هیچ کس نمی تواند پیش بینی های مشخص و دقیقی از آینده بیت کوین ارائه دهد. بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل پتانسیلی که این رمزارز به نمایش گذاشته و توانایی آن در ثروتمند کردن مردم و دموکراتیک کردن بازارهای ارز، نمی خواهند اجازه دهند که بیت کوین از بین برود و دچار رکود شود. افراد می توانند به روش های مختلفی اقدام به خرید بیت کوین و یا خرید ارزهای دیگر مانند خرید تتر کنند. بابی لی، اولین مدیر عامل صرافی ارز دیجیتال در چین معتقد است بیت کوین می‌تواند در 20 سال آینده به 1,000,000 دلار برسد.  پیش‌بینی‌ های دیگر او شامل 330000 دلار در سال 2022 و کاهش به 41000 دلار در سال 2023 است. پیش‌بینی‌های لی برای سال 2020 درست بود. به طور کلی می توان گفت، پیش‌بینی ‌های قیمت برای بیت کوین در آینده امیدوارکننده هستند و علی رغم نوسانات موجود، متخصصین و سرمایه گذاران آینده موفق و درخشانی را برای آن در نظر می گیرند.

مزایا و معایب استفاده از بیت کوین

مزایای خرید بیت کوین

مزایای بیت کوین عبارتند از:

1. قابلیت دسترسی و نقدینگی

یکی از مزایای خرید بیت کوین این است که یک ارز بسیار در دسترس و چند قابلیتی است. از آنجایی که انتقال بیت کوین به یک کاربر دیگر تنها چند دقیقه طول می کشد، می توان از آن برای خرید کالاها و خدمات از مکان هایی که آن را می پذیرند استفاده کرد. این امر خرج کردن پول در کشور دیگر و مبادله با ارزهای دیگر را آسان‌ تر می‌کند و با پاداش کم یا بدون کارمزد اعمال می ‌شود.

2. شفافیت اطلاعات

کاربران بیت کوین کاملاً ناشناس نیستند و با کدهای عددی شناسایی می شوند و می توانند چندین کلید عمومی داشته باشند. این موضوع تضمین می کند که هیچ ردیابی عمومی وجود ندارد و تراکنش ها نمی توانند ردیابی شوند. علیرغم اینکه تراکنش ها به طور دائم قابل مشاهده هستند که منجر به شفافیت می شود، اما به دلیل فناوری منحصر به فرد بلاک چین، همچنان از مشکلات امنیتی در امان هستند. علاوه بر این، تنها کاربران به عنوان صاحب کیف پول می توانند بدانند که چند بیت کوین دارند و برای امنیت بیشتر و ناشناس بودن، حتی اگر آدرس کیف پول کاربران عمومی شود، می توان یک آدرس کیف پول جدید ایجاد کرده تا اطلاعات خود را ایمن نگه دارند. در مقایسه با یک سیستم ارز سنتی که در آن اطلاعات شخصی ممکن است از یک بانک به بیرون درز کند، برای انجام تراکنش های بیت کوین به هیچ اطلاعات شخصی دیگری نیاز نیست، که این امر حریم خصوصی کاربر را افزایش می دهد.

3. استقلال از یک مقام مرکزی

بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است، به این معنی که توسط یک دولت یا بانک مرکزی تنظیم نمی شود. این بدان معنی است که هیچ راه قابل قبولی برای اعمال مالیات برای بیت کوین وجود ندارد. این موضوع به کاربران استقلال و کنترل بیشتر بر دارایی خود می دهد، چرا که قیمت به سیاست های دولت مرتبط نیست.

معایب بیت کوین نیز عبارتند از:

1. نوسانات

زمانی که بیت کوین ایجاد شد، یک محدودیت ۲۱ میلیونی برای عرضه آن تعیین شد که منجر به کمیاب شدن آن می شود. این کمبود چیزی است که بیت کوین را بسیار ارزشمند می کند، اما همچنین می تواند از معایب آن نیز تلقی شده و باعث شود قیمت های آن متفاوت باشد چرا که قیمت تنها متغیر و مولفه ای است که برای اطمینان از تقاضا می تواند تغییر کند. البته عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر نوسانات بیت کوین تأثیر می گذارند. عواملی مانند اخبار منفی و مثبت، عدم اطمینان در مورد ارزش و عملکرد آینده آن و همچنین نقض های امنیتی.

2. بدون مقررات دولتی

غیرمتمرکز بودن را می ‌توان به عنوان یکی از مزایای ارز دیجیتال در نظر گرفت، اما می‌ توان آن را به عنوان نقطه ضعف بیت کوین نیز در نظر گرفت، زیرا به این معنی است که نحوه سرمایه‌ گذاری در بیت‌کوین تنظیم نشده است. برخلاف ارزی که توسط بانک مرکزی تنظیم می ‌شود، تراکنش‌ های بیت‌کوین از حمایت قانونی برخوردار نیستند که این امر آن ها را در معرض کلاهبرداری قرار می‌ دهد. مشکل دیگری که در مورد غیرمتمرکز بودن بیت کوین وجود دارد این است که برای حداقل میزان ارزش گذاری هیچ گونه تضمینی وجود ندارد. بنابراین اگر گروه بزرگی از سرمایه گذاران تصمیم بگیرند که استفاده از بیت کوین را متوقف کنند و آن ها را بفروشند، ارزش آن می تواند تا حد زیادی کاهش یابد.

3. برگشت ناپذیر

از آنجایی که تراکنش های بیت کوین ناشناس و غیرقانونی هستند، یکی دیگر از معایب آن عدم امنیت است. تراکنش ‌های انجام ‌شده از طریق بیت‌ کوین غیرقابل برگشت و نهایی هستند، بنابراین اگر مبلغ اشتباه شود یا برای گیرنده اشتباهی ارسال شود، کاری نمی‌ توان انجام داد. علاوه بر این، خطر از دست دادن نیز وجود دارد. بسیاری از کاربران بیت کوین سکه های خود را در یک کیف پول رمزنگاری نگه میدارند که در صورت از دست دادن دسترسی به کلید خصوصی، آن ها را در معرض خطر از دست دادن سرمایه و دارایی خود قرار می دهد.

سرمایه گذاری بر روی بیت کوین

راه های متنوعی برای سرمایه گذاری در بیت کوین وجود دارند. یکی از این راه ها خرید ارز دیجیتال بیت کوین از صرافی ‌های ارز دیجیتال، اتصال کیف پول به یک حساب بانکی و سپس منتقل کردن آن به یک کیف پول دیجیتال ایمن است.
روش دوم استخراج کردن است. فرآیند استخراج بیت کوین با استفاده از سخت افزار های قوی و سپس منتقل کردن سکه ها به کیف پول ارز دیجیتال انجام می شود. شیوه سوم سرمایه گذاری بیت کوین، ترید کردن است. ترید کردن بیت کوین در بستر صرافی‌ های ارز دیجیتال مختلف معتبر انجام شده و هدف از آن کسب سود به وسیله نوسانات لحظه‌ ای بازار رمز ارزها می باشد.
به یاد داشته باشید که اگرچه قیمت ‌های تخمینی و پیش‌بینی‌ ها برای آینده بیت‌کوین بسیار صعودی به نظر می‌رسد اما نمی‌ توان به ‌طور مشخصی عنوان کرد که سال ‌های آینده چه تغییراتی در این ارز دیجیتال ایجاد شده و روند آن به چه صورت خواهد بود.

اخبار پرداخت...
ما را در سایت اخبار پرداخت دنبال می کنید

برچسب : آینده بیت کوین, نویسنده : امیر علی یوسفی pardakhtnew بازدید : 71 تاريخ : چهارشنبه 27 مهر 1401 ساعت: 12:33

روش های تشخیص درگاه پرداخت جعلی

درباره درگاه پرداخت جعلی

دنیای فناوری و ارتباطات روز به روز در حال گسترش و پیشرفت بوده و خدمات و ابزارهای مختلفی که در این فضا ارائه می شوند، به سرعت در حال به روز رسانی هستند. پیشرفت اینترنت و فضای آنلاین یکی از نتایج گسترش فناوری است که زمینه و بستر انجام فعالیت های مختلف را فراهم می کند. برای نمونه، همان طور که شاهد آن هستیم، گسترش اینترنت سبب پدیدار شدن هزاران کسب و کار آنلاین شده است. پروسه خرید و پرداخت هزینه در کسب و کارهای اینترنتی از طریق یکی دیگر از مولفه های فناوری به نام درگاه پرداخت انجام می شود. درگاه پرداخت را بدون شک می توان یکی از عوامل مهم و موثر در پیشبرد یک کسب و کار اینترنتی و همچنین افزایش میزان فروش و رشد یک کسب و کار دانست. اگرچه درگاه های پرداخت دارای عملکرد موثر و مزایای فراوانی هستند، اما با توجه به مشکلاتی که در فضای اینترنتی وجود دارد، می توانند دارای برخی مشکلات امنیتی نیز باشند. با توجه به انجام بیشتر خریدها به صورت آنلاین، اولین نیاز و دغدغه کاربران و مشتریان مشاغل اینترنتی امنیت و حفظ اطلاعات‌ شخصی آن ها مانند مشخصات بانکی پرداخت‌ کننده، جلوگیری و پیشگیری از به سرقت رفتن اطلاعات و سرمایه آن ها توسط وب‌سایت‌ های کلاهبرداری است. به همین دلیل، باید اطلاعات کافی درباره درگاه های پرداخت و امنیت آن ها داشته و بتوان درگاه های پرداخت جعلی را تشخیص داد. در این مقاله از پی فا، به مشخصات درگاه های پرداخت جعلی پرداخته و همچنین نحوه تشخیص آن ها بیان می شود.

شناسایی درگاه پرداخت جعلی

تشخیص درگاه پرداخت جعلی
تشخیص درگاه پرداخت جعلی

آموزش‌ ها و اطلاع‌ رسانی‌ های زیادی در رابطه با چگونگی استفاده از درگاه‌ های پرداخت ایمن به هنگام انجام پرداخت ‌های آنلاین انجام شده اند. چرا که روزانه با موارد زیادی از فیشینگ و کلاه برداری های اینترنتی مواجه هستیم. فیشینگ یا کلاهبرداری اینترنتی، به تلاش کلاهبرداران برای سرقت اطلاعات کاربران مانند رمز ورود، اطلاعات حساب بانکی و… ، به وسیله جعل آدرس یک وب سایت اشاره دارد. هدف اصلی فیشرها کسب اطلاعات شخصی کاربران است. درگاه های پرداخت یکی از وب سایت هایی هستند که عمدتا مورد حمله آن ها قرار می گیرند و با ایجاد یک صفحه درگاه پرداخت جعلی، مشخصات کارت بانکی کاربران مانند شماره کارت و کد cvv2 را کسب کرده و در یک فرصت دیگر، به برداشت از حساب آن ها اقدام می کنند.
به همین علت نیاز است تا کاربران پیش از وارد کردن اطلاعات بانکی خود به هنگام خرید از یک کسب و کار آنلاین و پرداخت هزینه، از ایمنی درگاه پرداخت مورد نظر اطمینان حاصل کنند. برای این موضوع در نظر گرفتن تنها چند نکته و توجه به آن ها پیش از پرداخت و در طی انجام فرآیند تراکنش کافی است.

نحوه تشخیص درگاه پرداخت جعلی

نحوه تشخیص درگاه پرداخت جعلی
نحوه تشخیص درگاه پرداخت جعلی

توجه به نکات و موارد زیر می تواند به کاربران در تشخیص یک درگاه پرداخت جعلی و نا امن و داشتن یک تراکنش و پرداخت مطمئن و ایمن کمک کند.

اولین نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد، پروتکل امنیتی انتقال اطلاعات درگاه پرداخت است. برای تشخیص و شناسایی یک درگاه پرداخت نا امن و به اصطلاح جعلی، یک پروتکل بسیار ساده وجود دارد که پروتکل امنیتی SSL نام دارد و می توان آن را از مهم ترین و اساسی ترین پروتکل های تشخیص و اعتبارسنجی یک درگاه پرداخت ایمن دانست فرآیند این پروتکل به این صورت است که به هنگام پرداخت هزینه یک کالای خریداری شده و یا خدمات دریافت شده به صورت آنلاین، باید در قسمت مرورگر گوشی موبایل و یا رایانه خود به صفحه‌ی پرداخت الکترونیکی وارد شده و در قسمت بالای صفحه، بررسی کنید که آیا در قسمت ابتدایی لینک و یا آدرس صفحه عبارت https وجود دارد یا خیر. عبارت https مخفف Hypertext Transfer Protocol Secure بوده و یک پروتکل ارتباطی بسیار ایمن و مطمئن جهت انتقال اطلاعات است. به عبارت بهتر، این پروتکل امنیتی، اطلاعاتی که توسط کاربران دریافت می کند را رمزنگاری کرده و بعد از ایجاد یک لایه‌ی امنیتی مطمئن در آن‌ ها، اطلاعات مورد نظر را به سوی وب سایتی که به اصطلاح وب سایت مقصد نامیده می شود، هدایت می نماید. البته لازم به ذکر است که صرفا دارا بودن این دو مورد، نشانه ای برای اعتبار داشتن و ایمن بودن صد در صدی یک درگاه پرداخت نیست و می بایست موارد دیگری نیز مورد بررسی قرار گیرند.

دومین نکته در تشخیص درگاه پرداخت جعلی از درگاه پرداخت ایمن، بررسی و راستی آزمایی پیام‌ هایی که در صفحه‌ ی پرداخت دریافت می شوند، است. جهت اعتبارسنجی و راستی آزمایی امنیت یک درگاه پرداخت اینترنتی، راه دیگری نیز وجود دارد که در آن آن کاربر باید برای یک بار به عمد اطلاعات کارت بانکی خود را اشتباه و غلط وارد کند. به این صورت که در صفحه درگاه پرداخت شماره کارت، رمز دوم و یا شماره CVV خود را به صورت نادرست وارد کند. در این شرایط، اگر صفحه‌ ی درگاه پرداخت مورد نظر به سیستم بانکی کشور مربوط بوده و متصل باشد، در همان لحظه، یک پیام خطا که بیان می کند کارت وارد شده نامعتبر می باشد بر روی صفحه نمایش داده می‌ شود. اما اگر درگاه پرداخت جعلی بوده و به هیچ سیستم بانکی وصل نباشد، یا چنین پیامی دریافت نمی شود و یا مضمون پیام دریافت شده مغایر با پیام بیان شده نمی باشد.

نکته سوم تشخیص درگاه پرداخت جعلی، بررسی URL صفحات درگاه های پرداخت است. این نکته به این صورت است که اگر به آدرس صفحه‌‌ی درگاه پرداخت توجه کنید، به این نتیجه خواهید رسید که تمامی صفحات پرداختی که توسط سیستم بانکی کشور مورد تایید قرار دارند، یک عبارت که Shaparak.ir است را دارا می باشند. البته جدای از دارا بودن این عبارت، شیوه‌ و نحوه نوشتار عبارت shaparak.ir و تعداد حروف و املای صحیح آن نیز نکته بسیار مهم دیگری است که باید به آن توجه ویژه داشت. توجه و دقت به این نکته از این جهت اهمیت دارد که بسیاری از وب‌ سایت‌ هایی که به یک درگاه پرداخت جعلی متصل هستند، تغییراتی بسیار نامحسوس که قابل شناسایی نیستند را در عبارت مورد نظر ایجاد کرده و آن را به شکل های دیگری می نویسند. برای نمونه، shaparak.ir را به صورت هایی مانند shaaparak.ir تغییر داده و می نویسند که برای کاربران خطای دیداری ایجاد کرده و آن ها را گمراه می کند. این مورد یک نشانه قطعی جعلی بودن درگاه پرداخت است که با قصد سرقت اطلاعات و پول کاربران طراحی شده است.

چهارمین مولفه تشخیص یک درگاه پرداخت جعلی، بررسی صفحه‌ کلید امن است. حتما تاکنون در پروسه پرداخت های آنلاین از درگاه های پرداخت ایمن استفاده کرده و با چگونگی پرداخت آشنایی دارید و می دانید که زمان وارد کردن و نوشتن اطلاعات کارت بانکی، یک صفحه کلید که به صورت مجازی و پیش ‌فرض است در صفحه‌ی پرداخت وجود دارد که می توان برای وارد کردن اطلاعات از آن استفاده کرد. این صفحه کلید‌ ها به جهت ایجاد ایمنی بیشتر در پرداخت ‌های اینترنتی می باشند. چرا که می توان با کلیک کردن بر روی آن ها، به اعداد، نحوه و محل قرار گرفتن آن ها در صفحه کلید توجه کرده و سپس با Refresh کردن صفحه و کلیک مجدد بر روی صفحه کلید از اعتبار آن اطمینان حاصل کرد. به این صورت که اگر در کلیک مجدد محل قرارگیری جدید اعداد با محل قرارگیری پیش از Refresh آن ها مغایر باشد و اعداد جا به جا شده باشند، می توان به این نتیجه رسید که درگاه پرداخت مورد نظر ایمن بوده و در صورت عدم وجود مغایرت، درگاه پرداخت ناامن و جعلی است.

پنجمین مورد از موارد تشخیص درگاه پرداخت جعلی، مورد بررسی قرار دادن نشان اعتماد وب سایت است. به هنگام خرید محصول از یک کسب و کار اینترنتی، باید نشان اعتماد وب سایت مورد نظر خود را بررسی کرده و از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کنید. نشان اعتماد یکی از ایمن ترین و مهم ترین موارد جهت تشخیص درگاه پرداخت ایمن از جعلی است. همچنین توجه داشته باشید که برای خرید محصول و دریافت خدمات، وب سایت ها و فروشگاه هایی را انتخاب کنید که دارای نشان تایید پرداخت خرید هستند. چرا که در این صورت می توان از اعتبار درگاه پرداخت وب سایت مورد نظر اطمینان حاصل کرد.

مورد ششم برای تشخیص یک درگاه پرداخت ایمن، بررسی کامل و دقیق اطلاعات فروشگاه و وب سایت مورد نظر مانند نام و لوگو رسمی فروشگاه، کد پذیرنده آن و… در قسمت سمت چپ است. با بررسی دقیق این مشخصات می توان تا حدودی به میزان اعتبار فروشگاه دست یافته و متوجه شد که آیا این فروشگاه یک کسب و کار با پشتوانه ایمن است یا خیر. با بررسی اعتبار یک کسب و کار می توان به ایمنی درگاه پرداخت آن کسب و کار نیز پی برد.

اخبار پرداخت...
ما را در سایت اخبار پرداخت دنبال می کنید

برچسب : درگاه پرداخت جعلی, نویسنده : امیر علی یوسفی pardakhtnew بازدید : 128 تاريخ : دوشنبه 25 مهر 1401 ساعت: 12:53

افراد مشهور و ارزهای دیجیتال

بیشتر مردم هنگامی که ارزهای دیجیتال در مراحل ابتدایی خود بودند، با آن ها آشنایی نداشتند و در سال های اولیه ای که به بازار عرضه شدند، افراد کمتری حاضر شدند بر روی آن ها سرمایه گذاری کنند. ارزهای دیجیتال با گذشت زمان و آشکار شدن ویژگی‌ ها و قابلیت هایشان، بسیار محبوب شدند و افراد زیادی اقدام به خرید و نگهداری ارزهای رمزنگاری کردند. مهندسان، توسعه دهندگان و کارآفرینان تنها کسانی بودند که در سال های اولیه روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کردند. دست آوردها و مزایای ارزهای دیجیتال غیرقابل انکار است. در سال‌ های اخیر نیز به دلیل رشد و محبوبیت ارزهای دیجیتال، هنرمندان و افراد مشهور دیگری نیز سرمایه گذاری خود در بازار ارزهای دیجیتال را اعلام کرده اند. در این مقاله از تتر ایران به معرفی تعدادی از این افراد مشهور و ارتباطشان با ارزهای دیجیتال پرداخته ایم.
در سال های اخیر شاهد ورود اینفلوئنسرها و سلبریتی ها و افراد مشهور به فضای کریپتو بوده ایم. از کارآفرینان و روسای اصلی فناوری گرفته تا رپرها و ستاره های تلویزیون، همگی اقدام به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال کرده اند. تعداد علاقه مندان ارزهای رمزنگاری در میان افراد مشهور به سرعت در حال افزایش است. سلبریتی ها بر تعداد مخاطبان ارزهای دیجیتال و محبوبیت آن ها تأثیر می گذارند. افراد مشهور و سلبریتی ها پتانسیلی برای گسترش دانش در مورد دنیای کریپتو دارند و کسانی را که هنوز علاقه ای به این زمینه ندارند، به صنعت ارزهای دیجیتال علاقه‌مند می کنند. در ادامه به معرفی برخی از افراد مشهور که از حامیان اصلی ارزهای دیجیتال هستند، می پردازیم.

ایلان ماسک

افراد مشهور و ارزهای دیجیتال

ایلان ماسک برجسته ترین و قدرتمندترین چهره در جامعه بیت کوین است. در ژانویه 2021، زمانی که او "Bitcoin#"را به حساب توییتر خود اضافه کرد، قیمت بیت کوین تا 25٪ افزایش یافت. علاوه بر این، او اظهار داشت که شرکت او 1.5 میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرده است که معادل 7.7 درصد از موقعیت نقدی کلی تسلا و حدود 15 درصد از موقعیت نقدی خالص آن است. ایلان ماسک یکی از حامیان اصلی بیت کوین است، اما علاقه او به میم کوین های دیگر مانند Dogecoin (DOGE) نیز قابل توجه است. ایلان ماسک همچنین به عنوان یکی از افراد برتر تاثیرگذار در ظهور دوج کوین، همراه با WallStreetBets شناخته شده است. او چندین بار در مورد این میم کوین توییت کرده است، که به طور قابل توجهی به افزایش قیمت آن به 0.402 دلار کمک کرده است، افزایشی 83 برابری نسبت به سال های گذشته.

جک دورسی

معرفی افراد معروف در ارزدیجیتال

جک دورسی، مدیرعامل توییتر و اسکوئر، از حامیان اصلی بیت کوین است. علاقه او به بیت کوین در سال 2017 و زمانی که مبارزات انتخاباتی برای کینگ کوین را آغاز کرد، شروع شد. علیرغم این واقعیت که بازار کریپتو در سال 2018 سقوط کرد، دورسی همچنان بیت کوین را به ‌عنوان «ارز بعدی جهان» توصیف کرد. دورسی در مارس 2019 اظهار داشت که چندین هزار دلار در هفته روی بیت کوین سرمایه گذاری می کند.

مایک تایسون

تاثیر افراد مشهور ارزدیجیتال

مایک تایسون، بوکسور حرفه ای مشهور و سلبریتی در پلتفرم های اجتماعی، یکی از اولین افراد مشهوری بود که پتانسیل بیت کوین را تشخیص داد. مایک تایسون که به عنوان بخشی از انقلاب دیجیتالی با سازندگان بیت کوین همکاری می کرد، افراد زیادی را با سرمایه گذاری در صنعت ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین آشنا کرد.

استیون سیگال

سلبریتی های ارزدیجیتال

استیون سیگال، بازیگر و مربی هنرهای رزمی آیکیدو به یک چهره شناخته شده در دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. استیون سیگال نیز یکی دیگر از حامیان بیت کوین شناخته می شود که در میزان محبوبیت بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال تاثیر داشته است.

کانیه وست

هنرمندان و ارزدیجیتال

کانیه وست یکی دیگر از چهره های مشهور و هنرمندان آمریکایی است که اظهار داشت بیت کوین نشان دهنده "رهایی نهایی آمریکا" است و حمایت خود را از مشهورترین ارز دیجیتال ابراز کرده است. با این حال، میزان سرمایه گذاری این هنرمند در بیت کوین مشخص نیست. از دیگر ارزهای دیجیتال مورد علاقه کانیه وست می‌توان به اتریوم نیز اشاره کرد.

فرانسیس سوارز

فوتبالیست ها و ارزدیجیتال

فرانسیس سوارز یکی از چهره های سیاسی مشهور و شهردار میامی است که به عنوان یکی از بزرگ ‌ترین حامیان ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین شناخته می شود. سوارز به دنبال آن است که میامی را به مرکز جدیدی برای فناوری تبدیل کند و با انجام این کار جایگاه شهرهای دیگر آمریکا را به چالش بکشد. فرانسیس سوارز حمایت از رمز ارزها را به ‌عنوان یکی از برنامه های اصلی مأموریت خود می بیند. فرانسیس همچنین مدتی است که تلاش های خود برای دست یافتن به این هدف را بیشتر کرده تا در زمان کوتاه تری به ایده‌ های خود دست یابد.

لیونل مسی

مسی و بیت کوین

لیونل مسی به عنوان یکی از بهترین بازیکنان فوتبال در تمام دوران شناخته می شود. مسی از زمان ورودش به بارسلونا در سال 2003، فوتبال این تیم را متحول کرده است. علاوه بر این، مسی در فناوری بلاک چین نیز به خوبی تسلط دارد. Sirin Labs، یک موبایل امن مبتنی بر بلاک چین و یک کامپیوتر همه کاره، سوپراستار آرژانتینی را به عنوان سفیر برند در سراسر جهان معرفی کرد. مسی یکی از شناخته شده ترین چهره ها است که طرفداران قابل توجهی دارد. او برای بسیاری از مردم در سراسر جهان یک قهرمان است، بنابراین پس از پست اینستاگرام خود علاقه خود را برای سرمایه گذاری در صنعت بلاک چین و به خصوص بیت کوین و اتریوم ابراز کرد.

اسنوپ داگ

اسنوپ داگ و ارز دیجیتال

اسنوپ داگ یکی از حامیان اصلی بیت کوین، و یکی از اولین هنرمندانی است که درخواست پرداخت مبلغی به بیت کوین برای فروش آلبوم خود را داشت. اسنوپ داگ در سال 2021، دوباره در صنعت کریپتو ظاهر شد تا به تقویت روند صعودی بازار کمک کند. از دیگر ارزهای دیجیتال محبوب این سلبریتی Dogecoin است که در افزایش قیمت آن نیز نقش داشته است. اسنوپ داگ همچنین اولین مجموعه NFT خود را در 30 مارس، با عنوان "A Jouey with the Dogg" منتشر کرد. این آثار هنری از طریق پلتفرم Crypto.com در دسترس قرار گرفت، جایی که کابران می‌ توانستند این اثر را از طریق کارت ‌های نقدی یا اعتباری خریداری کنند.

مارک کوبان

کارآفرینان و ارزدیجیتال

مارک کوبان کارآفرین و سرمایه گذار و ستاره تلویزیونی مشهور، یک چهره محبوب در فضای کریپتو است. مارک کوبان تاجر باهوشی است و اخیرا تمام سرمایه خود را به خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال اختصاص داده است. از رمزهای مورد علاقه مارک کوبان می توان به بیت کوین، اتر و دوج کوین اشاره کرد.

پاریس هیلتون

بازیگران و ارزهای دیجیتال

پاریس هیلتون یکی از چهره های شناخته شده و مشهوری است که در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت کرده و حمایت خود در این صنعت را اعلام کرده است.
پاریس هیلتون اخیرا و در مصاحبه‌ ای که با کوین دسک داشت، اظهار کرد که در رابطه با NFT ها و توکن های غیرقابل تعویض، پیشنهاداتی دارد. پاریس هیلتون همچنین گفت با توجه به اینکه سال های زیادی است که در بیت کوین و اتریوم سرمایه‌گذاری کرده است، اعتبار سرمایه گذاری او نسبت به سلبریتی‌ ها و افراد مشهوری که جدیدا وارد این صنعت شده ‌اند، بسیار بیشتر است. پاریس هیلتون حتی اگر قصد سرمایه گذاری در صنعت ارزهای دیجیتال را نداشته باشد، قادر است اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال را با قدرت بیشتری پخش کند.

از شخصیت های مهم دیگری که در صنعت بلاکچین از ارزهای دیجیتال دیگر غیر از بیت کوین حمایت کرده اند، می‌ توان به ناوال راویکانت (Naval Ravikant) و بالاجی سرینیواسان (Balaji Srinivasan) اشاره کرد. راویکانت و سرینیواسان، سال های طولانی است که حامیان تمرکززدایی بوده و بلاک چین را یکی از اصلی ترین بخش ‌های وب‌۳ و نسل بعدی اینترنت می ‌دانند.

نتیجه گیری
با گسترش محبوبیت ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری چهره های شناخته شده و همچنین شرکت ها و سازمان های بزرگ روی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، به نظر می رسد که بازار ارزهای دیجیتال روند صعودی به خود خواهد گرفت. در حال حاضر بیت کوین، دوج کوین و اتریوم جزو محبوب ترین ارزهای شناخته شده در بازار هستند که رشد بازار نیز اغلب به این توکن ها بستگی دارد.

اخبار پرداخت...
ما را در سایت اخبار پرداخت دنبال می کنید

برچسب : افراد مشهور و ارزهای دیجیتال, نویسنده : امیر علی یوسفی pardakhtnew بازدید : 89 تاريخ : دوشنبه 25 مهر 1401 ساعت: 12:53

اتریوم بدون حالت چیست؟ روشی برای کاهش هزینه ها

اتریوم بدون حالت چیست؟ تمامی حساب های اتریوم، موجودی حساب های اتریوم، قراردادهای هوشمند و تمامی داده های مرتبط با آن، حالت کلی اتریوم را تشکیل می دهند. هنگامی که حساب ها و قراردادهای هوشمند جدید در شبکه قرار می گیرند، حجم داده ها  در حالت کلی اکوسیستم اتریوم افزایش می یابد. این مشکل توسط ویتالیک بوترین بنیان گذار اتریوم در سال ۲۰۱۷ مطرح شد و هم اکنون توسط متخصصان این اکوسیستم در حال بررسی و رفع شدن است. در این مقاله از تتر ایران قصد داریم به بررسی مشکل افزایش بیش از اندازه حالت اتریوم و افزایش هزینه های راه اندازی Full Node بپردازیم.

هر آنچه باید درباره ی اتریوم بدون حالت بدانید!

اتریوم بدون حالت چیست

اتریوم بدون حالت چیست؟ وضعیت کلی و سراسری اتریوم شامل تمامی حساب ‌های اتریوم، موجودی ‌حساب ها، قراردادهای هوشمندی که در شبکه مستقر شده و فضای ذخیره ‌سازی است. حساب های جدید دائماً در حال اضافه شدن به شبکه هستند و از طرف دیگر قراردادهای هوشمند جدید نیز حال اجرا هستند. بنابراین، اندازه حالت اتریوم همچنان در حال رشد است. این رشد نامحدود، در زمان راه ‌اندازی یک فول نود خود را نشان می دهد؛ چرا که مدت زمان بیشتری طول می ‌کشد تا یک نود کامل در شبکه مستقر شود. در نتیجه، هزینه‌ ها افزایش یافته و تبدیل شدن به یک گره کامل، برای کاربران جذابیت خود را از دست می ‌دهد.
مفهوم کلی این رشد نامحدود این است که مدت زمان زیادی طول می کشد و از فضای بیشتری برای چرخش یک گره کامل جدید استفاده می کند. در نتیجه، هزینه ها افزایش یافته و برای پیوستن نودهای کامل جدید به شبکه جذابیت کمتری پیدا می ‌کند. ویتالیک بوترین بنیان گذار اتریوم این مشکل را در سال 2017 تشخیص داد. به طور کلی می توان گفت هدف اصلی اتریوم بدون حالت، کاهش هزینه همراه با کاهش میزان رشد وضعیت نامحدود است.

شاهدهای (Witness) موجود در هر بلاک اتریوم

یک روش کلیدی برای فعال کردن اتریوم بدون حالت یا stateless، یک بلوک شاهد Witness است. از این رو در اتریوم بدون حالت، هنگامی که مشتریان بلوک‌ های تایید شده را از ماینرها دریافت می ‌کنند، شاهدها  نیز آن ها را دریافت خواهند کرد. این شاهد بلوک شامل تمامی داده های مورد نیاز برای اجرای تراکنش های موجود در آن بلوک است. از آن جایی که با ارسال شاهدها در شبکه اتریوم، تعداد داده های بیشتری در کل شبکه ارسال می شود، باید میزان تاثیری که بر روی شبکه دارند نیز ارزیابی شود. بنابراین می توان از عملکرد ایمن و کارآمد اکوسیستم اتریوم در فضای تغییر یافته جدیدش، اطمینان حاصل کرد.

اشیا تعریف کننده حالت یا state اتریوم نیز شامل حالت حساب و حالت جهانی است که در ادامه به توضیح مختصری از آن‌ ها می پردازیم؛

حالت حساب:
به طور کلی دو نوع حساب وجود دارد؛ حساب های قرارداردی و حساب های دارای مالکیت خارجی.  حساب های قراردادی توسط یک کد قراردادی کنترل می شوند و حساب ‌های دارای مالکیت خارجی نیز توسط کلیدهای خصوصی کنترل می‌ شوند و هیچ کد مرتبطی با آن ها وجود ندارند. حالت حساب خود به مواردی از جمله nonce، موجودی، storageRoot و codeHash تقسیم بندی می شود.

• nonce؛ nonce در حساب های دارای مالکیت خارجی به تعداد تراکنش های ارسال شده از یک آدرس اشاره دارد. حساب های قراردادی نیز تعداد قراردادهای ایجاد شده را ذخیره می کنند.
• موجودی؛ موجودی شامل میزان اتر ذخیره شده در حساب است.
• storageRoot؛ یک هش از محتوای ذخیره سازی در حساب های مختلف را، رمزگذاری می کند.
• codeHash؛  هش کد، ماشین مجازی اتریوم حساب است. کد حساب قراردادها در این قسمت ذخیره می‌شود. حساب هایی که دارای مالکیت خارجی هستند، حاوی هش یک رشته خالی هستند.

حالت جهانی: 
حالت جهانی یا سراسری یک نقشه برداری کلی از آدرس های حساب بین حالت های حساب است. از این ساختار یعنی حالت جهانی برای ذخیره تراکنش ها  و ایجاد بلوک های جدید در شبکه استفاده می شود.

حالت State در اتریوم

 State در اتریوم بدون حالت چیست؟  state یا حالت میزان مقادیر موجود در یک بلوک را در  زمان های معین تعریف می کند. وضعیت ماشین مجازی اتریوم نیز پس از پردازش یک مجموعه از تراکنش ها تغییر می کند. همچنین جریان تراکنش ها نیز موجب تغییر حالت در اتریوم می شود. به هنگام  راه اندازی یک Full Node، رشد حالت نامحدود خود را نشان می دهد چرا که مدت زمان زیادی برای استقرار یک نود کامل در شبکه اتریوم نیاز است. از این رو افزایش هزینه ها و تبدیل شدن به یک گره کامل، موجب می شود که دیگر جذابیتی برای کاربران نداشته باشد، از این رو کاهش هزینه با اتریوم می تواند روشی برای حل این مشکل باشد.
اصطلاح Stateless یا بدون حالت بدان معناست که کاربران به یکی از شرکت کنندگان در شبکه، مسئولیت تهیه و ذخیره حالت جهانی اتریوم را واگذار می کنند. همچنین مشتریان اتریوم بدون حالت نیز کاملا بدون حالت نیستند، بلکه بیانگر این موضوع است که حالتی  که قصد حفظ کردن آن را دارد، انتخاب می کند. در واقع می توان گفت اصطلاح Stateless به معنای نداشتن حالت نیست.

مشتری بدون تابعیت اتریوم

روشی که بلوک های مختلف در اتریوم ساخته می ‌شوند، روشی برای ایجاد کلاینت بدون حالت ارائه می ‌دهد. آگاهی از این نکته مهم است که با تکامل یافتن اتریوم، بی تابعیتی یک طیف خواهد بود. همچنین برای ایجاد هش های معتبر،  دانشی از داده ها در گره های اطراف مورد نیاز است. بی تابعیتی امکان ایجاد light nodes را فراهم می کند.  light nodes تنها شامل زنجیره ای از هدرها بدون اجرای تراکنش ها یا حالات مرتبط است. هنگامی که یک نود به طور کامل بی حالت با stateless می شود،  فضای کمتری از حافظه و ورودی و خروجی را به خود اختصاص می دهد، بنابراین می تواند الگوریتم های بزرگتر را با عملکرد بهتری حل کند. در این حالت نودها می توانند به سطح بالایی از عملکرد برسند و پایگاه داده ها و اطلاعات را به صورت بهینه ای بررسی کنند.

کاربردهای مشتریان بدون تابعیت در اتریوم چیست؟

اتریوم 1.X مشتریان بدون حالت را اجرا می کند اما ماینرهای بدون حالت را اجرا نمی کند. همگام سازی سریع یک گره بدون حالت اولیه انجام می شود و وضعیتی را ایجاد می کند که راه اندازی بلوک نامیده می شود که در آن تنها وضعیت ورودی و خروجی بلوک را ثبت می کند. بلوک راه اندازی شده، یک شماره بلوک از پیش تعیین شده است که مدت زمان مشخصی در آینده است. مادامی که راه اندازی بلوک زودتر از موعد انجام شود، ایجاد بلوک ها ادامه خواهد داشت و گره به صورت فعال باقی می ماند. استفاده از داده ‌های شاهد و حالت‌ های ورودی یا خروجی می تواند این وضعیت را به مشتری بدون حالت تبدیل کند.
استخراج بلوک های جدید از مکانیسم اثبات کار به مکانیسم اثبات سهام منتقل می شود. این روش به ماینرها این امکان را می ‌دهد تا به بلوک های بعدی برای تولید شدن، رأی دهد. اجماع در مدت زمان کوتاهی و در یک بلوک ارزیابی شده به دست می آید، زیرا رمزنگاری هش های طولانی برای تولید بلاک ها استفاده نمی شود. این روش نیاز به انرژی برق را تا حدود زیادی کاهش می دهد، بنابراین هزینه اجرای یک گره را کاهش می یابد.

مدل سازی اتریوم بدون حالت

مدل سازی اتریوم بدون حالت

مدل سازی اتریوم بدون حالت چگونه است؟ مدلسازی یک رویکرد جدید است که اغلب زمانی آن را انجام می ‌دهیم که بخواهیم آینده را پیش‌ بینی کنیم و یا اثرات و پیامدهایی که ممکن است هنگام ایجاد تغییرات در یک محیط عملکردی رخ دهد را مورد ارزیابی قرار دهیم.
اتریوم بدون حالت دقیقا چنین محیطی است. شبکه کنونی اتریوم کاملا شناخته شده است و برای مدت طولانی است که به خوبی کار می ‌کند. در حال حاضر نیز، به داده‌ ها و اطلاعات زیادی دسترسی داریم و درک خوبی از نحوه عملکرد اتریوم و شبکه آن  داریم. اکنون با در نظر گرفتن شبکه ای بدون حالت برای دومین ارز دیجیتال محبوب، سوالی که به وجود می‌ آید این است که این سیستم تغییر یافته چگونه تنظیم شده است و آیا عملکرد خوبی دارد؟ این‌ ها سوالاتی هستند که باید در مدل سازی اتریوم بدون حالت آن ها را لحاظ کنیم.
مدلسازی به ما کمک می‌ کند تا دانشمان را در رابطه با اکوسیستم افزایش داده و درک بهتری از مسائل داشته باشیم. با استفاده از دانش خود و داده ها و اطلاعات مفید می‌ توانیم فرآیندها و تعاملات کلیدی را در شبکه، مدلسازی کنیم. به منظور مدل‌ سازی مجهولات، در مدل خود از داده های احتمالی برای نمایش عدم قطعیت‌ ها استفاده می‌ کنیم.  همچنین تلفیق دانش کارشناسان در مدل‌ سازی، برای شناسایی فرآیندهایی که ممکن است تحت تاثیر تغییرات قرار بگیرند، بسیار مهم و ضروری است.
به طور معمول گنجاندن تمامی عواملی که احتمال دارد در نتیجه تاثیر داشته باشند، چالش‌ برانگیز است. با این وجود، حتی ممکن است در نظر گرفتن برخی از جزئیات، پیچیدگی مدل ساخته شده را افزایش دهد. از این رو، برای شناسایی عوامل کلیدی که رفتار سیستم یا بخش ‌هایی از سیستم را که به بهترین شکل نشان می ‌دهند، باید با کارشناسان مشورت کرد و از اطلاعات آن ها استفاده کرد. بنابراین، تنها روشی که می توانیم با استفاده از آن دریابیم اتریوم بدون حالت امکان ‌پذیر است یا نه، مدل سازی آن است.

اخبار پرداخت...
ما را در سایت اخبار پرداخت دنبال می کنید

برچسب : اتریوم بدون حالت, نویسنده : امیر علی یوسفی pardakhtnew بازدید : 106 تاريخ : دوشنبه 25 مهر 1401 ساعت: 12:53

مزایای استفاده از درگاه پرداخت

ویژگی های درگاه پرداخت

حوزه تجارت الکترونیک با سرعت بالایی در حال رشد و پیشرفت است. تجارت الکترونیک با هدف ارائه یک پلتفرم ساده و ایمن، نیازمند درگاه پرداختی کارآمد است که تعداد مشتری و در نتیجه فروش و سود را افزایش می‌ دهد. یکی از مهم ترین اقداماتی که باید به هنگام راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی به آن پرداخته شود، ارائه یک درگاه پرداخت مناسب است. اغلب افرادی که به تازگی اقدام به افتتاح یک فروشگاه اینترنتی می کنند، اطلاعات زیادی در رابطه با درگاه های پرداخت ندارند، به موجب همین موضوع، در این مقاله از پی فا به معرفی و توضیح درگاه پرداخت، مزایای استفاده از درگاه پرداخت و اهمیت وجود آن صحبت خواهیم کرد.

مزایای درگاه پرداخت اینترنتی

مزایای استفاده از درگاه پرداخت
مزایای استفاده از درگاه پرداخت

همان طور که می دانید، فرآیند پذیرش پرداخت از مشتریان با استفاده از پلتفرمی به نام درگاه پرداخت، انجام می شود. این کار از طریق یک دریچه ایمن انجام می شود که از اطلاعات کارت مشتری محافظت می کند و به برقراری ارتباط امن با فروشنده کمک می کند. امروزه، با گسترش تکنولوژی و رونق شبکه های اجتماعی، کسب و کارهای اینترنتی زیادی پدیدار شده اند که تمامی این فروشگاه و کسب و کارها، به یک درگاه پرداخت امن نیاز دارند. استفاده از درگاه پرداخت برای کسب و کارهای کوچک، اولین قدمی است که صاحبین مشاغل باید بردارند.
پروسه خرید به این شکل است که مشتری اطلاعات کارت خود را در درگاه پرداخت ایمن وارد می کند که این اطلاعات پیش از ارسال توسط پردازنده رمزگذاری می شوند. اگر معامله تایید شود، انجام می شود و از حساب مشتری مقدار مبلغی مشخص کسر می شود. مزایای استفاده از درگاه پرداخت بی‌شمار است و این درگاه به سادگی به عنوان رابط بین فروشگاه تجارت الکترونیک و پردازشگر پرداخت عمل می کند. در درگاه پرداخت، امکان پرداخت و تراکنش‌ های مالی در بستر اینترنت وجود دارد و پرداخت از این درگاه، بهترین و آسان ترین شیوه دریافت هزینه فروش محصولات در فروشگاه های اینترنتی است. در ادامه این بخش، مزایای درگاه پرداخت برای مشاغل اینترنتی، به ویژه کسب و کارهای نوپا بیان می شوند. سهولت و امنیت انجام یک تراکنش‌، مهمترین مزیت استفاده از درگاه پرداخت است. به کارگیری درگاه های پرداخت، یکی از مولفه های لازم برای تسهیل امور است. چرا که یکی از حساس ترین و مهم ترین مراحل یک خرید اینترنتی برای مشتریان، انجام تراکنش ها به شکلی ساده است. جدای از سهولت بخشی تراکنش ها، ایمنی تراکنش ها از موارد مهم دیگری است که باید به آن توجه ویژه داشت. چرا که پرداخت ایمن به هنگام خرید های اینترنتی، اصلی ترین دغدغه مشتریان است.
انجام مدیریت مالی تراکنش‌ ها، مزیت دیگر استفاده از درگاه های پرداخت است. درگاه های پرداخت دارای یک پنل مدیریتی هستند که امکاناتی را برای صاحبین کسب و کارها فراهم می کنند. این پنل، امکان اشراف کامل و بررسی معاملات مالی یک کسب و کار را فراهم می کند. علاوه بر این، می توان با استفاده از این ویژگی، گزارش‌ های مختلفی از تراکنش‌ های انجام شده تهیه کرد. تهیه این گزارش‌ ها منجر به مدیریت مالی دقیق‌ تر و بهتری می شود. اشراف دقیق و کامل به تراکنش‌ های انجام گرفته هفتگی و ماهیانه و حتی روزانه، موجب آنالیز فروش دقیق و کاملی می شود. دست یابی به این آنالیز فروش نیز موجب آگاهی از نقاط قوت و ضعف کسب و کار و بهبود شیوه های فروش می شود.
از دیگر مزایای درگاه های پرداخت، سقف بلند پرداخت آنلاین است. افرادی که برای کسب و کارهای خود درگاه پرداخت تعبیه می کنند، نگرانی بابت سقف میزان پرداخت ندارند. چرا که سقف پرداخت درگاه های پرداخت تا مبلغ پنجاه میلیون تومان است. یکی دیگر از امکانات ویژه و مزایای درگاه های پرداخت، امکان ارسال فاکتور آنلاین به مشتریان است.این به این معنا است که علاوه بر قرار گرفتن لینک پرداخت در اختیار مشتری، نوعی بازاریابی نیز انجام شده است. یک ویژگی و امکانات کاربردی که سرویس های درگاه پرداخت آنلاین برای افراد فراهم می کنند، قابلیت تسهیم واریزی‌ ها است. این امر به این صورت است که سرمایه گذاری هایی که در ابتدای راه‌ اندازی کسب و کار هستند، امکان سهم بندی دارند و مبالغ واریز شده مطابق با میزان درصد سهم ‌ها، به شکل کاملا خودکار و جداگانه به حساب تمام افراد شریک در کسب و کار واریز می شود.

مزایای استفاده از درگاه پرداخت برای کسب و کارهای کوچک

مزیت درگاه پرداخت امن
مزیت درگاه پرداخت امن

درگاه های پرداخت، بستری آنلاین و نوین هستند که علاوه بر ایجاد یک پلتفرم ایمن جهت پرداخت و دریافت وجوه خرید یک محصول از یک فروشگاه اینترنتی، امکانات جانبی ویژه ای را نیز در اختیار صاحبین مشاغل قرار می دهند. این ویژگی ها و خدمات منجر به توسعه، پیشرفت و رونق کسب و کارها، به ویژه کسب و کارهای کوچک اینترنتی می شوند. انتخاب و تعبیه یک درگاه پرداخت مناسب و ایمن برای کسب و کارهای کوچک اولین موضوعی است که صاحبین این مشاغل نوپا باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. تعبیه درگاه پرداخت در یک فروشگاه اینترنتی، یکی از مولفه های ایجاد اعتماد و اطمینان در مشتریان آن فروشگاه است. همچنین، استفاده از درگاه های پرداختی که مراحل احراز هویت درآن ها وجود دارد، از ایمن ترین درگاه های پرداختی هستند که، موجب ایجاد اعتماد بیشتر در مشتریان نیز می شوند. یکی از موضوعاتی که کسب و کارهای کوچک و نوپا با آن مواجه می شوند، رقابت با سایر کسب و کارهای مجازی است. بدیهی است که مشتریان علاقه مند به دریافت خدمات از برندهایی هستند که رفتار حرفه ای تری دارند و به سمت کسب و کارهایی که خدمات بهتر و حرفه ای تری ارائه می دهند جذب می شوند. به کارگیری و تعبیه ابزارهای الکترونیکی نوینی مانند درگاه پرداخت یکی از مولفه هایی است که می تواند جلوه حرفه ای تری به یک کسب و کار کوچک بدهد. کسب و کارهای کوچک، اکثرا در شبکه‌‌ های اجتماعی مختلف نیز مشغول به فعالیت هستند.

اخبار پرداخت...
ما را در سایت اخبار پرداخت دنبال می کنید

برچسب : درگاه پرداخت, نویسنده : امیر علی یوسفی pardakhtnew بازدید : 86 تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1401 ساعت: 12:28

تاریخچه دستگاه کارتخوان در ایران و جهان

 

تاریخچه دستگاه کارتخوان در ایران و جهان به چه زمانی باز می گردد؟ شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که دستگاه پوز یا کارتخوان چیست، در این مقاله از پی فا قصد داریم به شرح کامل آن بپردازیم.

دستگاه کارتخوان (پوز) چیست؟

تاریخچه دستگاه کارتخوان در ایران و جهان
تاریخچه دستگاه کارتخوان در ایران و جهان

دستگاه پوز چیست و چه کاربردی دارد؟ قبل از به وجود آمدن دستگاه های پوز و کارتخوان، افراد بسیاری برای پرداخت هزینه کالاها یا خدمات مجبور بودند ساعات طولانی را در صف‌های بانکی برای دریافت پول نقد سپری کنند. دستگاه‌ های پوز یا پایانه های فروشگاهی دستگاه های کوچک، قابل حمل و کارآمدی هستند که از طریق خطوط تلفن همراه و یا اینترنت ثابت امکان انتقال وجه کالاها و خدمات را از حساب مشتریان به حساب بانکی فروشندگان در مدت زمان کوتاهی فراهم می کنند. دستگاه های پوز دقیقا از زمانی که کارت های عابر بانک ایجاد شدند، پا به عرصه فعالیت نهادند و در طول زمان مورد استقبال فراوان قرار گرفتند.
دستگاه های پوز و یا کارتخوان ها، دستگاه هایی هستند که برای انتقال وجه و تراکنش های الکترونیکی از حساب مشتریان به حساب فروشندگان مورد استفاده قرار می گیرند. دستگاه های پوز اغلب با استفاده از خطوط تلفن همراه و یا اینترنت ثابت داده ها را انتقال می دهند. دستگاه های پوز (Pos) یا کارتخوان امروزه به یکی از رایج ترین ابزارهای الکترونیکی تبدیل شده‌اند که در زندگی روزمره از آن ها استفاده های زیادی می کنیم. همانطور که گفتیم دستگاه های پوز در ابتدا مورد استقبال قرار نگرفتند اما با گذشت زمان و فراهم شدن زیرساخت ها و امکانات لازم استفاده از آن ها بسیار رایج شد. علاوه بر دستگاه های پوز و کارتخوان امروزه روش های نوین دیگری در خدمات بانکی و مالی ایجاد شده است که موجب تسهیل فرایند انتقال وجه از یک حساب به حساب های بانکی دیگر شده است. یکی از این خدمات نوین، درگاه پرداخت است که اغلب توسط کسب و کارها و فروشگاه های اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد. پی فا یکی از سرویس های امن با پشتیبانی ۲۴ ساعته است که در زمینه ارائه خدمات پرداخت اینترنتی فعالیت می کند. از جمله خدمات رایج این سرویس می توان به درگاه اشتراکی و همچنین فرم پرداخت اشاره کرد.

تاریخچه دستگاه کارتخوان در ایران و جهان

اولین دستگاه پوز یا به اصطلاح صندوق فروشگاهی در سال ۱۹۸۱ میلادی توسط جیمز ریتی که صاحب یک رستوران در آمریکا بود، ساخته شد. مهمترین دلیلی که دستگاه پوز در آن زمان ساخته شد، جلوگیری از سرقت پول توسط پرسنل و کارکنان رستوران بود؛ چرا که صندوقدار برای دریافت وجه مجبور بود هر دفعه صندوق را باز و بسته کند و این به فشردن کلید صندوق فروشگاه نیاز داشت. کارخانه وریفون (Verifone) نیز از جمله اولین کارخانه‌ هایی بود که در سال 1983 میلادی شروع به تولید و عرضه دستگاه هایی کرد که شکل امروزی دستگاه های پوز را داشتند. از طرف دیگر جورج والنر نیز در سال 1982 میلادی اقدام به تولید دستگاه‌ های پوز کرد و سرانجام توانست در سال 1988 میلادی با شرکت آمریکن اکسپرس قراردادی در این رابطه امضا کند و دستگاه های خود را در شرکت ها و فروشگاه های آمریکایی به فروش برساند. مدتی پس از امضای قرار داد، جورج والنر وارد رقابت با شرکت آمریکایی وریفون شد. با تولید دستگاه های پوز، کارتخوان و یا به اصطلاح پایانه های فروشگاهی و عرضه آن ها به بازار، در نظام بانکداری تحول بزرگی ایجاد شد و به دنبال آن روش های جدیدی برای پرداخت وجه کالاها و خدمات بانکی ایجاد شد.
اما تاریخچه استفاده از دستگاه پوز و کارتخوان در ایران به چه زمانی برمی گردد؟ در سال 1350 شمسی برای اولین بار حدوداً 6 دستگاه خودپرداز یا به اصطلاح ATM توسط یکی از بانک ها وارد کشورمان شدند، اما به دلیل عدم وجود امکانات و زیرساخت های مناسب تا چندین سال مورد استفاده قرار نگرفتند و تا اوایل دهه ۷۰ شمسی کنار گذاشته شدند. در خلال دهه ۷۰ سیستم های پرداخت و بانکی کشور دچار تحولات عظیمی شد و با صدور اولین کارت های اعتباری یا به اصطلاح عابر بانک ها و ایجاد زیرساخت های مناسب، زمینه استفاده از خودپردازها در سیستم بانکی کشور فراهم شد. در سال های بعدی اقداماتی جهت تسریع فرایندهای پرداخت انجام شد که منجر به ورود اولین دستگاه های پوز به کشور شد. استفاده از دستگاه های پوز در ابتدا رایج نبود اما با گذشت زمان این دستگاه ها محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کردند؛ چرا که افراد مجبور نبودند در صف های طولانی بانک منتظر بمانند و مقدار زیادی پول نقد را با خود حمل کنند. در سال ۱۳۹۸ نیز با فراهم کردن زیر ساخت های مناسب، استفاده از دستگاه های پوز یا کارتخوان به طور چشمگیری افزایش یافت؛ به طوری که دیگر شاهد استفاده از پول نقد به هنگام خرید کالاها نبودیم. شایان ذکر است که اوج فعالیت دستگاه های پوز به سیستم شاپرک مربوط می شود که با ورود خود به سیتم مالی و بانکی کشور، زمینه مناسبی را برای استفاده از دستگاه های کارتخوان فراهم کرد.

مزایا و معایب دستگاه پوز

مزایا و معایب دستگاه پوز
مزایا و معایب دستگاه پوز

دستگاه پوز چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ امروزه در نظام اقتصادی که در دنیا حاکم است، استفاده از پول نقد بسیار کاهش یافته است و جای خود را به دستگاه های انتقال وجه یا پوز داده است. دستگاه های کارتخوان یا پوز امروزه بسیار رایج شده اند و تقریبا می توان گفت در تمامی فروشگاه ها و شرکت های ارائه دهنده خدمات مورد استفاده قرار می گیرند. دستگاه های پوز نیز مانند هر وسیله دیگری دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

مزایای استفاده از دستگاه پوز یا کارتخوان

  • استفاده از دستگاه های پوز، فروشگاه ها و شرکت های ارائه دهنده خدمات را قادر می سازد تا معاملات خود را به روشی متنوع و مدرن و بدون نیاز به وابستگی به یک مکان واحد انجام دهند.
  • دستگاه پوز یا کارتخوان وسیله ای کوچک و قابل حمل است و استفاده از آن برای افرادی که به واسطه شغلشان دائم در حال تحرک هستند، توصیه می شود. کامیون های پخش مواد غذایی، خدمات تعمیرات ساختمان ها و‌منازل، اماکن ورزشی و فروشندگان افراد مناسبی برای استفاده از این دستگاه ها هستند.
  • دستگاه های پوز به دلیل محبوبیت بالایی که دارند، پاسخگوی نیازهای کاربران هستند و سیستم های پرداختی آن ها را سازمان دهی می کنند.
  • دستگاه های پوز یا کارتخوان های قابل حمل، بسیار مقرون به صرفه هستند و به صاحبین کسب و کارهای کوچک این امکان را می دهند که بدون هرگونه سرمایه گذاری و یا پرداخت هزینه های مربوط به پشتیبانی نرم افزارها، معاملات خود را به راحتی و با روشی امن و هزینه های کمتر انجام دهند.

معایب استفاده از دستگاه های پوز یا کارتخوان

  • دستگاه های پوز و کارتخوان که در فروشگاه ها و شرکت های ارائه دهنده خدمات مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند مورد هدف کلاهبردان قرار بگیرند.
  • باتری دستگاه های پوز یکی دیگر از معایب آن ها است که استفاده از آن ها را برای مدت طولانی محدود می کند.
  • قطعی اینترنت و محدود شدن شبکه های متصل به اینترنت نیز می تواند موجب اختلال در عملکرد این دستگاه ها شود.
اخبار پرداخت...
ما را در سایت اخبار پرداخت دنبال می کنید

برچسب : تاریخچه دستگاه کارتخوان, نویسنده : امیر علی یوسفی pardakhtnew بازدید : 87 تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1401 ساعت: 12:27

تپروت چیست؟ آیا تاثیری بر روی بیت کوین دارد؟

تپروت به معنای ارتقا بیت کوین است که مزایای جدیدی را برای کاربران بیت کوین به ارمغان می آورد. تپروت در واقع از سه پیشنهاد برای بهبود بیت کوین (BIP)  تشکیل شده است که سه ارتقای مختلف را برای پروتکل بیت کوین تعریف می ‌کند: Schnorr Signatures، Taproot و Tapscript. این سه ارتقای مختلف روش های جدید، کار آمدتر، انعطاف ‌پذیرتر و خصوصی را برای انتقال بیت‌ کوین فراهم کرده ‌اند. یکی از مشکلاتی که در رابطه با بیت کوین وجود دارد، حریم خصوصی آن است. با توجه به اینکه بیت‌ کوین یک بلاک چین عمومی است، همه افراد حاضر در شبکه می ‌توانند بر تراکنش ‌هایی که در شبکه صورت می ‌گیرد، نظارت داشته باشند. ارتقای تپروت به طور گسترده به عنوان اولین قدم در جهت رفع مشکلات مربوط به حریم خصوصی بیت کوین و سایر مشکلات شبکه ایجاد شده است. تپروت بیت کوین در 14 نوامبر 2021، پس از تایید استخراج کنندگان در سراسر جهان، فعال شد.


Taproot چگونه کار می ‌کند؟


تپروت چیست 

به طور کلی 3 عدد BIP وجود دارد که برای ارتقا تپروت با یکدیگر کار می ‌کنند. هر یک از BIP به روش مختلفی بر دیگری تأثیر گذاشته و از آن تعریف می ‌کند.

امضاهای Schnorr (BIP340)

امضاهای Schnorr روشی سریع و مطمئنی برای تایید اعتبارسنجی تراکنش‌ ها در شبکه بیت کوین محسوب می شوند. این امضاها یک طرح امضای رمزنگاری هستند که توسط یک ریاضیدان و رمزنگار آلمانی توسعه یافته اند. طرح امضایی که در سال های اولیه عرضه بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو مورد استفاده قرار گرفت، الگوریتم امضای منحنی و یا ECDSA بود. استفاده از امضای ECDSA به جای امضای Schnorr به دلیل استفاده بیشتر و امنیت بالای آن بود. یکی از مزایای اصلی امضاهای Schnorr این است که می‌ توانند چندین کلید را در یک تراکنش پیچیده بیت کوین بگیرند و یک امضای جدید و منحصر به فرد تولید کنند. این کار بدان معناست که امضاهای افراد در معاملات را می ‌توان در امضای Schnorr جمع کرد. در واقع می توان گفت Schnorr به عنوان تجمع امضاها در شبکه شناخته می ‌شود و تپروت این امکان را فراهم می‌ کند تا این واقعیت را پنهان کند که یک اسکریپت بیت کوین اجرا شده است.

Taproot (BIP341)

تپروت  ارتقای SegWit در سال 2017 انجام شد و از Merkelized (MAST) برای مقیاس ‌بندی داده های تراکنش در شبکه بیت‌ کوین استفاده می ‌کند. در شبکه بیت کوین همه تراکنش‌ ها از طریق کلیدهای خصوصی و عمومی محافظت می ‌شوند. برای خرج کردن ارزهای رمزنگاری در یک کیف پول، فرد باید قبل از اینکه دارایی های خود را جابجا کند، امضایی ارائه دهد تا نشان دهد که مالک واقعی آن دارایی است. به غیر از تراکنش‌ های تک امضایی، کاربران می‌ توانند از ویژگی‌ های مختلفی برای پیچیده‌ تر کردن تراکنش ‌ها استفاده کنند؛ این ویژگی ها شامل انتشار قفل زمانی، الزامات چند امضایی (multisig) و موارد دیگر است.


Tapscript (BIP342)

Tapscript یک ارتقا برای زبان برنامه نویسی به بیت کوین اسکریپت است تا مسیر را برای  BIP های دیگر هموار کند. Tapscript شامل مجموعه ‌ای از کدهای عملیاتی و دستورالعمل‌ های تراکنشی است که برای تعیین نحوه انجام تراکنش ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ارتقا می‌ تواند به پشتیبانی شبکه بیت ‌کوین و ایجاد قراردادهای هوشمند در آینده کمک کند.

توسعه دهندگان تپروت بیت کوین

تپروت چگونه کار می کند

 توسعه دهندگان بیت کوین Core از زمان اجرای آن در سال 2017 راه هایی را برای گسترش قابلیت SegWit جستجو کرده اند. یکی از توسعه دهندگان اصلی این ارز دیجیتال، گرگ ماکسول است که برای اولین بار پیشنهاد Taproot را در سال 2018 ارائه کرد. در سال 2020، توسعه دهندگان تیم رافینگ، ای جی تاونز و جوناس نیک به این پروژه پیوستند و در کنار Maxwell و Wuille روی اجرای ارتقا تپروت بیت کوین کار کردند. تپروت به عنوان سافت فورک بیت کوین، با نسخه های قدیمی نرم افزار سازگار است و مانند بیت کوین کش، نیازی به جدا شدن به دو بلاک چین موازی و ارزهای دیجیتال متفاوت نخواهد داشت. در سال 2017، SegWit به دلیل تأثیرات قابل توجهی که بر روی ارزهای دیجیتال داشت که در نهایت به تقسیم شبکه بیت کوین و ایجاد بیت کوین کش منجر شد، بدنام شد. این ارتقا اندازه بلوک‌ های بیت ‌کوین را بدون به خطر انداختن ویژگی ‌های مهمی مانند تمرکززدایی افزایش داد. علیرغم پشتیبانی گسترده در سراسر شبکه، انتظار می رود پذیرش Taproot به تدریج در طول زمان رشد کند، همانطور که با ارتقاء SegWit اتفاق افتاد. تأثیر قراردادهای هوشمند بر روی DeFi نیز در طول زمان مشاهده خواهد شد.

تپروت چیست و چه مزایایی برای بیت کوین دارد؟

تپروت یک ارتقا برای شبکه بیت کوین است که در نوامبر 2021 اجرا شد. تپروت در کنار امضاهای Schnorr،  یکی از فناوری ‌های مهم از زمان معرفی SegWit بوده است. هدف تپروت تغییر در نحوه عملکرد اسکریپت‌ های بیت کوین برای بهبود ویژگی هایی مانند حریم خصوصی، مقیاس پذیری و امنیت است. تپروت در واقع یک سافت فورک است که موجب بهبود اسکریپت ‌های بیت کوین برای افزایش حریم خصوصی، کارایی و توانایی شبکه برای پردازش قراردادها می شود. هدف نهایی تپروت این است که بیت کوین سریع تر، کارآمدتر و خصوصی تر شود. تپروت بیت کوین اجازه می دهد تا چندین امضا و تراکنش با هم جمع شوند و تأیید تراکنش ها در شبکه را سریع تر و ساده تر انجام دهند.
بدون تپروت بیت کوین، تراکنش ها به صورت جداگانه با تأیید یک امضای دیجیتال، که مانند اثر انگشت کاربر است، در برابر یک کلید عمومی تأیید می شوند. ارتقا تپروت به امضاهای چندگانه و پیچیده مانند کیف پول های چند امضایی اجازه می دهد تا امضاها با هم تأیید شوند. تغییر اصلی که این انتقال را ممکن می سازد، پیاده سازی امضاهای Schnorr روی الگوریتم امضای ECDSA است. الگوریتم ECDSA یک امضا از کلیدهای خصوصی ایجاد می کند که کیف پول بیت کوین را کنترل کرده و مالک قانونی دارایی ها را تایید می کند.
امضاهای Schnorr از ECDSA ایمن تر هستند. خطی بودن آن ها اجازه می‌ دهد تا تراکنش‌ های پیچیده به‌ سرعت به‌ صورت جمعی تأیید شوند، نه به‌ صورت جداگانه و به‌ عنوان یک تراکنش واحد. با جمع ‌آوری امضاها، شبکه می ‌تواند تراکنش‌ های بیشتری را پردازش کند، عملیات کلی را سریع ‌تر و ارزان ‌تر می ‌کند و صرفه‌ جویی در فضای بلوک را به حداکثر می ‌رساند. ارتقاء Taproot به شدت مقیاس پذیری بیت کوین را بهبود می بخشد، که بسیاری آن را یکی از موانع اصلی می دانند که مانع پذیرش کامل بیت کوین می شود.
تپروت همچنین حریم خصوصی را افزایش می دهد؛ زیرا تفاوت بیشتری بین تراکنش های چند امضایی و تک امضایی وجود نخواهد داشت. به این ترتیب، شناسایی ورودی‌ های تراکنش هر شرکت ‌کننده در جایی که داده ‌های خصوصی ذخیره می ‌شوند، دشوارتر می‌ شود. تپروت با اجازه دادن به بیت کوین برای میزبانی قراردادهای هوشمند بدون ترس از اینکه چندین امضا کننده و تراکنش های پیچیده آن ها می تواند سیستم را مسدود کند، به نقطه عطف مهمی دست می یابد. همچنین اندازه اطلاعات به یک تراکنش تک امضایی با حجم کمتر داده تبدیل می شود.

ارتقا تپروت مزایای زیادی را برای کاربران بیت کوینی ارائه می دهد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

• صرفه جویی در فضا؛ بیشتر خروجی های تپروت (P2TR) فضای کمتری را در بلاک چین نسبت به خروجی های معمولی P2PKH مصرف می کنند، اما این فضای مصرف شده کمی بیشتر از خروجی های P2WPKH است و این بدان دلیل است که P2TR بیت کوین را مستقیماً روی یک کلید عمومی قفل می کند، نه هش کلید عمومی. این امر ارسال به خروجی ‌های Taproot را کمی گرانتر می ‌کند، زیرا کلید های عمومی فضای بیشتری را نسبت به هش کلید عمومی اشغال می ‌کنند. با این حال، صرف خروجی های Taproot به طور قابل توجهی ارزان تر است، زیرا کلید عمومی در scriptPubKey گنجانده شده است، و بنابراین نیازی به گنجاندن در Script Witness نیست.

• Taproot همچنین طرح رمزگذاری را برای کلیدهای عمومی و امضاهای Schnorr تعریف کرد و این کدها را کوتاهتر از همتایان ECDSA خود کرد، که این امر به نوبه خود موجب صرفه جویی در هزینه ها شد.
• حفظ حریم خصوصی؛  پیامدهای حریم خصوصی تپروت شاید مهمترین بخش ارتقا آن باشد. با معرفی امضاهای Schnorr و تجمیع کلید، قراردادهای چند امضایی دیگر تفاوتی با قراردادهای تک امضا ندارند و حریم خصوصی را برای همه کاربران Taproot فراهم می ‌کنند. تپروت همچنین مزایای حریم خصوصی قابل توجهی را از طریق ادغام MAST معرفی کرد. همانطور که گفتیم، Taproot به بیت کوین اجازه می دهد تا به طور همزمان روی بسیاری از اسکریپت ها قفل شود. با این حال، هنگامی که بیت کوین را از خروجی Taproot خرج می کند، نیازی نیست که مصرف کننده تمام اسکریپت های ممکن را که می تواند بیت کوین را باز کند، آشکار کند.
• ارتقای امنیت در سطح فنی؛ امضاهای Schnorr امن تر از امضاهای ECDSA در نظر گرفته می شوند زیرا امضاهای Schnorr با استفاده از مفروضات کمتر به طور قابل اثباتی ایمن هستند. مانند تمام طرح های رمزنگاری منحنی بیضوی، ECDSA و Schnorr هر دو بر این فرض تکیه می کنند که مشکل لگاریتم گسسته سخت است. با این حال، ECDSA به منظور تضمین امنیت خود به مفروضات اضافی متکی است. با این وجود، هیچ نمونه ای از به خطر افتادن سیستماتیک ECDSA در طول وجود بیت کوین وجود نداشته است.

Taproot پروتکل Taro را فعال می کند!

Taro یک پروتکل مبتنی بر تپروت است که به کاربران اجازه می دهد دارایی ها را در بلاک چین بیت کوین و شبکه لایتنینگ صادر کنند. با طراحی تپروت محور، این صدور دارایی را می توان به روشی خصوصی تر و مقیاس پذیرتر از تلاش های قبلی برای معرفی سایر دارایی ها در بالای بیت کوین انجام داد. پروتکل Taro توسط لایتنینگ لبز در آوریل 2022 پیشنهاد شد.
Taproot در Taro برای جاسازی ابرداده دارایی در خروجی تراکنش موجود استفاده می شود. امضاهای Schnorr نیز برای بهبود سادگی و مقیاس پذیری استفاده می شوند. نام Taro مخفف Taproot Asset Representation Overlay است که نشان می دهد بدون Taproot، این ارتقا امکان پذیر نخواهد بود.

 تپروت چگونه فعال شد؟

 هنگامی که ارتقای بیت کوین پیشنهاد می شود، ابتدا توسط جامعه توسعه دهندگان مورد بحث قرار می گیرد. هنگامی که پروپوزال رسمی شد، یک شماره BIP به آن اختصاص داده می شود. پس از اینکه کد نوشته شده بررس و آزمایش شد، ادغام می شود و در نهایت اپراتورهای گره بیت کوین هستند که باید تصمیم بگیرند که چگونه و چه زمانی ارتقا را فعال کنند. ارتقاء Schnorr، Taproot و Tapscript BIP 340، 341 و 342 در ژانویه 2020 داده شد و از آن زمان مورد بحث و توسعه قرار گرفته است. در اواخر سال 2020، اجرای کد برای هر سه ارتقا تکمیل شد، آزمایش شد، بررسی شد و در بیت کوین Core ادغام شد. در می 2021، بیش از 90 درصد ماینرها برای فعال‌سازی Taproot سیگنال دادند، و BIP 340، 341، و 342 در بلوک 709632 در 12 نوامبر 2021 فعال و اجرا شد. روش ‌های مختلفی برای فعال ‌سازی ارتقا به بیت ‌کوین وجود دارد. جامعه بیت کوین یک مسیر را انتخاب می کند و سپس آن را اجرا می کند.

اخبار پرداخت...
ما را در سایت اخبار پرداخت دنبال می کنید

برچسب : تپروت چیست, نویسنده : امیر علی یوسفی pardakhtnew بازدید : 84 تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1401 ساعت: 12:27

سولانا و کاردانو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

بدون شک سولانا و کاردانو، بعد از اتریوم، دو مورد از بهترین بلاک چین های بازار ارز های دیجیتال به شمار می روند. در واقع اتریوم اولین بلاک چین مورد استفاده در جهان از نظر ارزش بازار است و میزان تراکنش های انجام شده بالایی دارد. اما با این حال، به دلیل مشکلات مقیاس پذیری که در این شبکه محبوب وجود دارد، سایر بلاک چین های رقیب مانند سولانا، کاردانو، پولکادات و... ایجاد شدند تا مشکلات اتریوم را حل کنند. اما آیا واقعا این بلاک چین ها شبکه بهتری را نسبت به اتریوم ارائه می دهند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، ابتدا باید به مقایسه سولانا و کاردانو پرداخته و سپس بهترین پروژه برای سرمایه گذاری را بیابیم.

معرفی ارز دیجیتال کاردانو (ADA)

مقایسه سولانا و کاردانو

کاردانو (Cardano)، یکی از برترین پروژه ‌های ارز دیجیتال است که موفق شده مکانیسم ‌های اعتبارسنجی اثبات سهام PoS را با موفقیت پیاده ‌سازی کند. کاردانو از زیرساختی قوی برخوردار بوده و به عنوان شبکه بلاک چین فعالیت می کند. اما در عین حال، یک توکن ارز دیجیتال بومی به نام ADA را نیز تامین می کند. ارز دیجیتال کاردانو یا همان ADA، یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای خرید در سال 2022، محسوب می شود. این پروژه محبوب، در سال 2017، توسط دو مورد از شناخته شده ترین افراد فعال در حوزه رمزنگاری با نام های چارلز هاسکینسون(Charles Hoskinson) و جری وود(Jerry Wood)، تأسیس شد. به دلیل منحصر به فرد بودن کاردانو در بین سایر توکن ها و سکه های ارزهای دیجیتال، این پروژه کریپتویی رقیبی شایسته برای مقایسه با سولانا است. شبکه Cardano دارای معماری ایمن و دو لایه است که امکان پردازش تراکنش ها و استقرار قرارداد های هوشمند را فراهم می کند. بنابراین، این مکانیسم قابلیت همکاری بالقوه خود را مهار می کند.

معرفی ارز دیجیتال سولانا SOL

تفاوت سولانا و کاردانو

سولانا (SOL)، یک شبکه بلاک چین منبع باز است که امکان استقرار برنامه های غیرمتمرکز و اجرای قرارداد های هوشمند با SOL، را به عنوان ارز رمزنگاری شده بومی آن فراهم می کند. شبکه Solana، در مارس 2020، توسط گروهی از برنامه نویسان کامپیوتر و به رهبری آناتولی یاکوونکو(Anatoly Yakovenko) تاسیس شد.
در مورد توکنومیک SOL، هیچ اطلاعاتی در مورد حداکثر عرضه توکن های SOL وجود ندارد، اما حدود 489 میلیون توکن SOL در گردش منتشر شد. اما حدود 260 میلیون وارد بازار شده است.کاردانو ممکن است اولین مکانیسم اثبات سهام باشد، اما شبکه سولانا زنجیره بلوکی خود را بهینه‌ سازی کرد تا اولین الگوریتم اجماع اثبات تاریخ PoH را با PoS محبوب پیاده ‌سازی کند. همچنین سولانا با طرحی برای حل مشکل پیش روی اتریوم و بیت کوین یعنی همان مقیاس پذیری، تراکنش سریع و هزینه تراکنش کم، وارد بازار کریپتو شد. آناتولی یاکوونکو این مشکلات را با پیشگامی در PoH، حل کرد و این امکان را برای سولانا فراهم آورد که بیش از 50000 TPS، را با کارمزد پایین در مقایسه با 250 و 15 TPS ثبت شده در شبکه کاردانو و اتریوم پردازش کند.

مقایسه سولانا و کاردانو

تفاوت سولانا و کاردانو چیست

کاردانو و سولانا از بسیاری جهات شبیه هم هستند. هر دوی این پروژه‌ها دارای قرارداد هوشمند بوده و به جوامع خود دسترسی به بسیاری از ویژگی‌ ها در اکوسیستم‌ های مالی غیرمتمرکز (DeFi) مربوطه خود را می ‌دهند. حل مشکل مقیاس پذیری توسط کاردانو و سولانا، باعث شده است که این دو پروژه ارز دیجیتال رقبای خود را به سمت اتریوم هدایت کنند، که مزیت ظاهری یک شروع را دارد. همانطور که بیت کوین و اتریوم مسیر رقبای دوستانه را دنبال می کنند، سولانا و کاردانو نیز همینطور هستند. سولانا و کاردانو سال‌ ها از رشد تجمعی در بازار کریپتو لذت برده‌ اند. درواقع هر یک از این پروژه های مشهور از ویژگی های منحصر به فردی بهره مند هستند. سولانا به دلیل سرعت تراکنش سریع خود که هنوز کاردانو یا اتریوم از آن سبقت نگرفته اند، محبوب است. از سوی دیگر، کاردانو به دلیل مکانیسم قابل توجه تأیید اثبات سهام، منحصر به فرد تلقی می شود. سولانا و کاردانو هر دو به عنوان قاتلان اتریوم شناخته می شوند، اما سولانا با سرعت بالای تراکنش، مقیاس پذیری و کارمزد های پایین تراکنش به این باور طنین انداز می شود.
 از سوی دیگر، در حالی که کاردانو یک سقف ثابت برای تعداد توکن‌ هایی دارد که همیشه در دسترس خواهند بود، سولانا دارای یک سیستم پولی کاهش ‌دهنده تورم است که به موجب آن توکن ‌های SOL، مورد استفاده برای پرداخت کارمزد تراکنش سوزانده شده و از گردش خارج می ‌شوند. از نظر قیمتی نمی توان دقیق گفت که کدامیک از ارز های دیجیتال سولانا و کاردانو سود بیشتری را حاصل می کنند. زیرا هم قیمت سولانا و هم قیمت کاردانو، دائما در حال نوسان است. در نتیجه اگر قصد خرید یکی از این ارز های دیجیتال برجسته را دارید، باید با توجه به هدف و نوع سرمایه گذاری تان یکی از آن ها را انتخاب کنید.

تفاوت های کاردانو و سولانا

برای آنکه بدانیم تفاوت سولانا و کاردانو چیست، تنها کافیست این دو بلاک چین محبوب را از زاویه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. درواقع کاردانو و سولانا از بسیاری جهات کاربردی مشابه را به کاربران خود ارائه می دهند، اما از جهاتی نیز گوناگون هستند. در ادامه تفاوت های اصلی سولانا و کاردانو را دسته بندی کرده ایم:
1. مقدار کارمزد تراکنش: در حالی که کاردانو و سولانا هر دو کارمزد تراکنش بسیار کمتری نسبت به اتریوم دارند، اما با اینحال هزینه تراکنش در این شبکه ها متفاوت است.
2. رنامه ریزی و تصمیم گیری: کاردانو از یک فرآیند انتخابی و بررسی همتا استفاده می کند که هدف آن شناسایی و حل مشکلات پیچیده فناوری جدید قبل از ادغام آن در شبکه است. سولانا نیز مانند Cardano نوآورانه است، اما برنامه ریزی و اجرای هر دو شبکه بسیار متفاوت است.
3. فرآیند های اعتبارسنجی بلاک چین: کاردانو از یک پروتکل PoS به نام Ouroboros، برای اعتبارسنجی تراکنش ها استفاده می کند. اما سولانا از یک سیستم ترکیبی استفاده می ‌کند که دارای PoS است، اما از روش اثبات تاریخچه PoH، نیز استفاده می ‌کند.
نکته آخری که می توان اضافه کرد این است که شبکه سولانا در مورد سرعت تراکنش بی نظیر است. تیم توسعه دهنده این بلاک چین ادعا دارد که حداکثر ظرفیت تئوری 65000 تراکنش در ثانیه است، اگرچه در عمل معمولاً حدود 2500 تراکنش در ثانیه است. به همین دلیل است که این بلاک چین به یکی از محبوب ترین ها در سال های اخیر تبدیل شده است. در مقایسه، کاردانو با حدود 250 tps کند به نظر می رسد، اما مهم است که به یاد داشته باشید که اتریوم تنها به طور متوسط به 30 tps، می رسد.

مزایای ارز دیجیتال کاردانو

کاردانو از زمان راه ‌اندازی خود در سال 2017، به موفقیت های چشمگیری دست یافته است. این شبکه در مسیر خود از نقاط عطف متعددی عبور کرده است تا شبکه بلاک چین کاملی را ارائه دهد. می توان گفت مزایای کاردانو، به شرح زیر است:
•  مقیاس پذیری بالا
• دارا بودن از دو لایه تسویه CSL و CCL
• پردازش سریع تراکنش ها
• امنیت بالا
• بهره مندی از تیم توسعه دهنده ای قوی
همانطور که مشاهده کردید، برخی از ویژگی های منحصر به فرد ارائه شده توسط کاردانو، آن را با سولانا قابل مقایسه می کند. زیرا کاردانو محدودیت های شبکه اتریوم را می دید و به دنبال ارائه شبکه ای با مقیاس پذیری، هزینه تراکنش کم، سازگار با محیط زیست و زمان پردازش کم بود. کاردانو با استفاده از یک مدل جدید از شبکه، مشکلات پیش روی اتریوم را حل کرد. اجرای مکانیسم اثبات سهام Ouroboros، انرژی پیشنهادی مورد نیاز برای اجرای شبکه را تا حدود 99% کاهش داد. در حالی که شبکه اتریوم تنها می توانست حدود 15 تراکنش در ثانیه TPS را انجام دهد، کاردانو برای پردازش بیش از 250 TPS، راه اندازی شد.

معایب ارز دیجیتال کاردانو

اولین مشکلی که در شبکه کاردانو وجود دارد، سیستم رای گیری آن است که چندان منصفانه به نظر نمی رسد. مکانیسم رای گیری کاردانو، به دارندگان توکنADA، این امکان را می ‌دهد تا برای آینده بلاکچین تصمیم بگیرند. اما میان فرد هدایت کننده و اجرا کننده تفاوت هایی وجود دارد، تفاوت عمده در نحوه رای گیری است. به این شکل که هر چه مقدار امتیازات فرد هدایت کننده بیشتر باشد، در رای گیری از سایر اجراکنندگان پیشی می گیرد. همچنین زمان بسیار کمی از ساخت پروژه کاردانو می گذرد که همین امر باعث شده است بسیاری از مزایای کاردانو در دسترس نباشد و هنوز هم جای کامل شدن داشته باشد.

مزایای ارز دیجیتال سولانا

سولانا یک بلاک چین غیر متمرکز و محبوب است که مزایای بسیاری را به کاربران خود هدیه می دهد. این بلاک چین از سرعت بسیار بالایی بهره مند بوده و ارز بومی SOL، آن نیز بسیار پرطرفدار است. در واقع سرمایه گذاری در سولانا می تواند سود های بسیار زیادی را به شما اختصاص دهد. در ادامه برخی از اصلی ترین مزایای سولانا، را برای شما عزیزان توضیح داده ایم:
1. استفاده از مکانیسم جدید و منحصر به فرد اثبات تاریخچه
2. استفاده از پروتکل گلف استریم ( GulfStream) برای بهینه سازی استخرهای حافظه
3. سرعت بالا در پردازش تراکنش ها
4. ارائه امنیت بالا
5. هزینه کارمزد بسیار ناچیز
در کل بلاک چین سولانا را می توان انتخاب مناسبی برای انجام تراکنش های خود دانست. از سوی دیگر با نوسانات بالایی که قیمت توکن SOL دارد، می توان گفت سرمایه گذاری بر روی این ارز دیجیتال نیز گزینه ای عالی به شمار می رود.

معایب ارز دیجیتال سولانا

با آنکه بلاک چین سولانا از مزایای بسیاری بهره مند بوده و در زمان های مختلف ثابت کرده است که یک پروژه مفید کریپتویی است، اما با این حال مشکلاتی نیز بر سر راه این شبکه وجود دارد. درست است که سرعت و مقیاس پذیری این شبکه بسیار بالا است، اما قابلیت همکاری ‌پذیری یا هم‌ کنش ‌پذیری، در آن کمتر دیده می شود. به همین دلیل تیم توسعه دهنده سولانا، برای بهینه سازی شبکه سولانا و رفع این مشکل، باید استانداردی برای قابلیت همکاری پذیری بلاک چین سولانا ارائه دهند. همچنین این شبکه در زمان های مختلف با قطعی هایی همراه بود که تیم توسعه دهنده باید بر روی این مورد نیز تمرکز بیشتری داشته باشد.

اخبار پرداخت...
ما را در سایت اخبار پرداخت دنبال می کنید

برچسب : سولانا و کاردانو, نویسنده : امیر علی یوسفی pardakhtnew بازدید : 80 تاريخ : سه شنبه 19 مهر 1401 ساعت: 12:27

تبلیغ نویسی چیست؟ اصول و تکنیک های آن

اصول تبلیغ نویسی

تبلیغ نویسی چیست و چرا اهمیت دارد؟

تبلیغ نویسی چیست؟ اصول و تکنیک های آن
تبلیغ نویسی چیست؟ اصول و تکنیک های آن

تبلیغ نویسی استراتژی ایجاد محتوای متقاعدکننده برای بازاریابی و فروش با هدف ایجاد و جذب مخاطب و افزایش میزان فروش است. سوالاتی که در این باره مطرح است این است که اصول تبلیغ نویسی چیست؟ و آیا می توان با استفاده استراتژیک از کلمات در تبلیغ نویسی، مخاطب هدف را متقاعد کرد؟ یک محتوای مناسب می تواند با افزایش تعداد مخاطبان و شبکه مشتریان، تحولی در استراتژی بازاریابی یک شرکت ایجاد کند. کپی رایتینگ یک استراتژی تولید محتوا است که بر متقاعد کردن خواننده برای انجام یک اقدام خاص متمرکز است. کپی رایتر باید محتوا را با تفکر در مورد ویژگی متقاعدکننده یک محصول یا خدمات بنویسد و از محرک هایی برای برانگیختن علاقه در خواننده استفاده کند تا جذب مخاطب و فروش ایجاد کند.
کپی رایتینگ اصطلاح جدیدی نیست و اولین بار در سال ۱۸۲۸ توسط نوح وبستر تعریف شد. این تعریف در ادبیات مورد پسند قرار نگرفت، اما در میان روزنامه نگاران و چاپخانه دارانی که در اواسط دهه ۱۸۷۰ شروع به تعریف کپی رایتر به عنوان حرفه ای که تبلیغات می نویسد، ادامه یافت تا این فعالیت را از نویسندگان اخبار متمایز کنند. کار کپی رایترهای قرن بیستم به چندین برند کمک کرد تا در آن زمان به شهرت و فروش خوبی دست پیدا کنند. با این حال، با رایج شدن اینترنت و ظهور دیجیتال مارکتینگ، کپی رایتینگ شروع به فاصله گرفتن بیشتر و بیشتر از تبلیغات کرد. کپی رایتینگ برای استراتژی های جذب مناسب تر است، مانند بازاریابی هایی که در آن فرآیند فروش در یک فرآیند متقاعدکننده طولانی انجام می یابد. امروزه نوشتن تبلیغات همچنان ابزاری است که هدف آن فروش مستقیم است. در پاسخ به این سوال که چرا تبلیغ نویسی مهم است می توان گفت که در تبلیغ نویسی، با ایجاد یک رابطه بلندمدت، می توان شبکه مشتریان و مخاطبان یک کسب و کار را افزایش داد و محتوایی با کیفیت و مطابق با علایق مخاطبان خود ارائه کرد. برای تحقق این امر، خوب نوشتن مولفه ای ضروری است اما کافی نیست و تکنیک های اساسی و مهمی مانند الهام بخشیدن به خواننده، ایجاد ارتباط با برند، ایجاد انگیزه در مخاطبان برای آشنایی بیشتر با خدمات یا محصول وجود دارند که باید در تولید هر محتوایی برای بازاریابی دیجیتال و تبلیغ نویسی رعایت شوند. در ادامه برخی از این تکنیک ها بیان می شوند.

اصول تبلیغ نویسی چیست؟

اصول تبلیغ نویسی چیست؟ این سوالی است که در این بخش به پاسخ آن می پردازیم. به طور کلی، اصول تبلیغ نویسی، به اصولی گفته می شود که امری ضروری در تبلیغ نویسی هستند و با رعایت آن ها در یک محتوا، می توان محتوا و تبلیغی مناسب و موثر تولید کرد که منجر به جذب مخاطبان و فروش هرچه بیشتر یک محصول یا خدمات شود. یک کسب و کار، علاوه بر پرداختن به نیازهای اولیه یک کسب و کار مانند تامین محصول، کیفیت محصول، نحوه ارائه محصول، دریافت یک درگاه پرداخت مناسب و ایمن و…، باید به امر تبلیغات و معرفی محصولات خود نیز توجه ویژه داشته باشد. برخی از اصول و استراتژی های کپی رایتینگ، شامل موارد زیر هستند.
اولین اصل تبلیغ نویسی، تحقیق است. یک وبلاگ به طور تصادفی به مرجعی در مورد یک موضوع خاص تبدیل نمی شود، بلکه تنها در صورتی به موفقیت دست می یابد که محتوایی منحصر به فرد بر پایه واقعیت داشته باشد. بنابراین، برای تبلیغ نویسی و تولید محتوایی بهتر و مرتبط با محصول که بتواند مفهومی دقیق و علمی انتقال داده و منجر به جذب مخاطب شود، نیاز به تحقیق و تلاش بسیار زیادی در مورد محصول دارد.
میان کپی رایتینگ و سئو (بهینه سازی موتور جستجو) نیز رابطه وجود دارد. سئو برای اطمینان از این است که یک وب سایت، موقعیت خوبی در رتبه بندی جستجوی Google یا هر موتور جستجوی دیگری دارد و امکان نمایان شدن محتوا برای کاربران نیز وجود دارد. از اصول مهم تبلیغ نویسی، توجه به سئو آن است.
اصل دیگر در تبلیغ نویسی، آشنایی با برندی که برای آن محتوا نوشته می شود و محصولات و خدمات آن است. یک تبلیغ نویس تنها در صورتی می تواند یک مفهوم را به خوبی ارائه کند که آشنایی کامل با کلیت آن مفهوم داشته باشد. برای این منظور باید بدانید که شرکتی که درباره آن می نویسید چه خدماتی ارائه می دهد و مولفه ای که آن را از سایر رقبا متمایز می کند چیست. حتی اگر آن ها محصولات یا خدمات مشابهی ارائه می دهند.
برقراری ارتباط با خواننده اصل دیگری از تبلیغ نویسی است. برای ایجاد رابطه بین برند و مشتری، باید با آن ها ارتباطی موثر برقرار کرد. بنابراین، هنگام تبلیغ نویسی استراتژی هایی را به کار ببرید تا خواننده با متن ارتباط برقرار کند.

تکنیک های تبلیغ نویسی چیست؟

تکنیک های تبلیغ نویسی
تکنیک های تبلیغ نویسی

تکنیک های متعددی برای تبلیغ نویسی وجود دارند که با تجربه کسب می شوند و می توانند شیوه تبلیغ نویسی و تبلیغات را متحول کنند. برخی از این تکنیک ها عبارت هستند از:

فکر کردن مانند یک بازاریاب

به طور قابل توجهی تعداد کمی از تبلیغ نویسان مانند بازاریاب ها فکر می کنند. این در حالی است که همه کپی رایتینگ های عالی ناشی از داشتن ذهنیت بازاریابی هستند. اگر بتوانید مانند یک بازاریاب فکر کنید و از آن در متن های کپی رایتینگ خود استفاده کنید، محتواهایی بسیار جذاب و منحصر به فرد خواهید داشت.

شناسایی مخاطب

تکنیک کاربردی که در تبلیغ نویسی وجود دارد این است که همیشه بدانید مخاطبان هدف شما برای هر پروژه چه کسانی هستند و مطمئن شوید که سلایق و انتخاب های آنان را درک کرده اید. به این ترتیب می توانید تبلیغ نویسی همسویی با سلیقه و علاقه مخاطب، داشته باشید.

درک مزایا و ویژگی ها برای بیان آن ها

پیش از آن که شروع به نوشتن و تبلیغ نویسی کنید، ابتدا بررسی کنید که مزایا و ویژگی های محصول یا خدمات برای مخاطب هدف چیست. برای مثال اگر شرکتی محصولات خود را برای شرکت دیگری بازاریابی می کند، چه ویژگی ها و مزایایی بیشتر اهمیت دارد؟ پاسخ این سوال ساده است، هر چیزی که شرکت هدف بیشتر به آن اهمیت می دهد. مانند سود آوری، رقابت، شهرت و…. با بررسی و درک این موضوع، می توانید به راحتی مزایای یک محصول را شناسایی کرده و آن مزایا را به زبانی که برای فهم و جذب مخاطبان مناسب است، منتقل کنید.

تلاش برای قانع کردن

از آن جایی که متقاعدسازی قلب یک استراتژی خوب کپی رایتینگ است، دانستن برخی از اصول روانشناختی برای افزایش قدرت متقاعدسازی ضروری است. رابرت سیالدینی در پرفروش ترین کتاب خود با عنوان «روان شناسی متقاعدسازی» توضیح می دهد که رفتار انسان توسط برخی قوانین اساسی هدایت میشود. به این ترتیب فنون و روش های اقناع و تغییر دیدگاه مخاطب با این شیوه، یک تکنیک کارآمد در تبلیغ نویسی به حساب می آیند.

ویژگی های یک تبلیغ خوب

بازاریابی و تبلیغ یکی از بهترین راه ها برای بهبود کسب و کار، افزایش فروش و شناخته شدن یک برند است. ساخت و تولید محتوا برای تبلیغ اگر چه کار سختی نیست اما امری بسیار حساس و دقیق است. در وهله اول یک تبلیغ خوب باید جذاب و منحصر به فرد باشد و همچنین پیام خاصی را منتقل کرده و نقاط مثبت کسب و کار را نشان دهد. ویژگی های یک تبلیغ خوب عبارت هستند از:

یک تبلیغ خوب به یاد ماندنی است

یک تبلیغ خوب باید به معنای نمادین کلمه به راحتی قابل یادآوری باشد تا مخاطبان بتوانند آن را به خاطر بسپارند و در ذهن افراد ثبت شود. این امر می تواند با به کارگیری خلاقیت و نوآوری و استفاده از المان های خاص محقق شود.

یک تبلیغ خوب متقاعد کننده است

همان طور که می دانید، ایده کلی یک تبلیغ این است که یک محصول خاص را به مخاطب هدف خود معرفی کرده و بفروشد. بنابراین، تبلیغات باید به گونه ای باشد که بتواند مخاطب را متقاعد کند. تبلیغ نویسی باید به شکلی انجام شود که مشتریان را متقاعد کند که شما بهتر از رقبا هستید و آن ها باید از شما خرید کنند. به آن ها این باور را بدهید که از خرید از شما سود خواهند برد.

یک تبلیغ خوب خلاقانه است

بدون در نظر گرفتن کلیت محتوا و محصول، خلاقیت مولفه ای است که می تواند تحول عظیمی در هر موضوعی ایجاد کند. خلاقیت یکی از بزرگترین نقاط قوت در بازاریابی است و در حوزه تبلیغات خوب عمل می کند. با خلاقیت و نوآوری می توان یک چیز جدید ایجاد کرد و محصول و برند خود را از سایر رقبا متمایز ساخت. یک تبلیغ نویسی خلاقانه، می تواند به راحتی ذهن مخاطب را درگیر خود کرده و ماندگار شود.

یک تبلیغ خوب اعتماد ایجاد می کند

یک تبلیغ خوب باید اعتماد ایجاد کند. اگر کسی به شما یا برند شما اعتماد نداشته باشد، نمی توانید مشتری جذب کنید. به همین دلیل است که تبلیغات شما باید حس قابل اعتماد بودن را به مخاطب منتقل کند. هیچ چیز برای یک مشتری ناخوشایندتر از دروغ نیست. بزرگنمایی و تبلیغات کاذب نه تنها برای یک برند مضر است، بلکه می تواند برند را با مشکلات قانونی نیز مواجه کند. بنابراین، پیش از تبلیغ از صحت محتوای آن اطمینان حاصل کنید.

اخبار پرداخت...
ما را در سایت اخبار پرداخت دنبال می کنید

برچسب : تبلیغ نویسی, نویسنده : امیر علی یوسفی pardakhtnew بازدید : 77 تاريخ : يکشنبه 10 مهر 1401 ساعت: 14:13

همه چیز در رابطه با ایلان ماسک

حتما تاکنون نام ایلان ماسک به گوشتان خورده است. ایلان ماسک، به عنوان مدیر اجرایی (مدیرعامل) شرکت سازنده خودروهای الکتریکی تسلا و مدیر عامل شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس به شهرت جهانی دست یافته است. ماسک یکی از بنیانگذاران پی پال و سرمایه گذار اولیه در چندین شرکت فناوری بود که در آوریل 2022 مذاکراتی را برای قراردادی برای خصوصی کردن شرکت توییتر آغاز کرد. موفقیت و سبک شخصی او باعث مقایسه با دیگر سرمایه گذاران موفق تاریخ ایالات متحده، از جمله استیو جابز، هوارد هیوز و هنری فورد شده است. او تا ژوئن 2022 با دارایی خالص 220 میلیارد دلاری به عنوان ثروتمندترین فرد جهان معرفی شد. ماسک اولین بار در سال 2021 به این امتیاز دست یافت و از جف بزوس، بنیانگذار Amazon.com Inc (AMZN) پیشی گرفت. در این مقاله از تتر ایران قصد داریم تا نگاهی کوتاه به زندگی شخصی و کاری او پرداخته و پاسخ سوال ایلان ماسک کیست؟ را بدهیم.

ایلان ماسک کیست؟

ایلان ماسک کیست؟

ایلان ماسک (Elon Musk)، متولد 28 ژوئن 1971، پرتوریا، آفریقای جنوبی، کارآفرین آمریکایی متولد آفریقای جنوبی است که شرکت پرداخت الکترونیکی پی پال را تأسیس کرده و شرکت اسپیس ایکس(SpaceX)، سازنده ابزار و محصولات صنایع هوافضایی، را تشکیل داد. ایلان ماسک یکی از اولین سرمایه گذاران و همچنین مدیر اجرایی شرکت  تسلا بود. ماسک به دلیل طلاق والدینش عمدتاً بیشتر سال های زندگی خود را با پدرش گذراند. در 10 سالگی با برنامه نویسی آشنا شد. پس از مدت کوتاهی ایلان ماسک برای ساخت Blastar - یک بازی ویدیویی به مهارت کافی دست یافت. ماسک در سن 12 سالگی یک بازی ویدئویی ساخت و آن را به یک مجله کامپیوتری فروخت. او کد BASIC بازی را به یک مجله PC به قیمت 500 دلار فروخت. در سال 1988، پس از اخذ پاسپورت کانادایی، ماسک آفریقای جنوبی را ترک کرد زیرا تمایلی به حمایت از آپارتاید از طریق خدمت اجباری سربازی نداشت و همچنین، به دنبال فرصت‌های اقتصادی بیشتر در ایالات متحده بود. ماسک، مهندس و کارآفرین آمریکایی، یکی از بنیان‌ گذاران، مدیرعامل و طراح ارشد در شرکت های SpaceX، Tesla، OpenAI، Neuralink و The Boring Company است که شرکت‌ های بسیار نوآوری هستند که طیف وسیعی از صنایع از هوافضا، ساخت وسایل نقلیه الکتریکی، فناوری و هوش مصنوعی را پوشش می دهند. پیش از همه این ها، در سال 1998، ماسک یکی از اولین و موفق‌ ترین شرکت‌ های پردازش پرداخت آنلاین در جهان، پی پال را تأسیس کرده و با رسیدن به 325 میلیون کاربر فعال در سال 2020، روش انتقال پول از طریق اینترنت را متحول کرد.

سرنوشت کاری ایلان ماسک

همان طور که گفته شد، ایلان ماسک مدیریت پروژه های مختلف و موفق زیادی را تا کنون به عهده داشته است. دو مورد از مهم ترین این پروژه ها، پی پال و اسپیس ایکس است. ماسک در دانشگاه کوئینز در کینگستون، انتاریو تحصیل کرد و در سال 1992 به دانشگاه پنسیلوانیا، فیلادلفیا منتقل شد و در سال 1997 مدرک لیسانس خود را در رشته فیزیک و اقتصاد دریافت کرد. او در مقطع کارشناسی ارشد در رشته فیزیک در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا ثبت نام کرد، اما تنها پس از دو روز آن را ترک کرد زیرا احساس می کرد اینترنت پتانسیل بسیار بیشتری برای تغییر جامعه دارد تا تحصیل در رشته فیزیک. در سال 1995 او Zip2 را تأسیس کرد، شرکتی که نقشه ها و فهرست های تجاری را برای روزنامه های آنلاین ارائه می کرد. در سال 1999 Zip2 توسط سازنده کامپیوتر Compaq به قیمت 307 میلیون دلار خریداری شد و سپس ماسک یک شرکت خدمات مالی آنلاین به نام X.com را تأسیس کرد که بعداً به PayPal تبدیل شد که در زمینه انتقال پول به صورت آنلاین فعالیت می کرد. حراج آنلاین eBay در سال 2002 پی پال را به قیمت 1.5 میلیارد دلار خریداری کرد. در سال 2002 او Space Exploration Technologies (SpaceX) را برای ساخت موشک تأسیس کرد. دو موشک اول آن فالکون 1 (اولین بار در سال 2006 پرتاب شد) و فالکون 9 بزرگتر (اولین بار در سال 2010 پرتاب شد) بودند که هزینه بسیار کمتری نسبت به موشک های رقیب داشتند. موشک سوم، فالکون هوی نیز برای اولین بار در سال 2018 ، با یک سوم هزینه موشک رقیب به فضا پرتاب شد. اسپیس ایکس همچنین فضاپیمای دراگون را نیز توسعه داد که تجهیزات را به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) حمل می کند. دراگون می تواند هفت فضانورد را حمل کند که در سال 2020، فضانوردان داگ هرلی و رابرت بنکن را به ایستگاه فضایی بین المللی حمل می کرد. اولین پروازهای آزمایشی سیستم Super Heavy-Starship در سال 2020 راه اندازی شد. ماسک علاوه بر این که مدیرعامل اسپیس ایکس بود، طراح اصلی ساخت موشک های فالکون، دراگون و استارشیپ نیز بود.
ماسک مدت‌ ها به خودروهای الکتریکی علاقه داشت و در سال 2004 به یکی از سرمایه ‌گذاران اصلی تسلا موتورز (که بعداً به تسلا تغییر نام داد)، یک شرکت خودروهای الکتریکی که توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ تأسیس شد، تبدیل شد. در سال 2006، تسلا اولین خودروی خود به نام رودستر را معرفی کرد که با یک بار شارژ می توانست 245 مایل (394 کیلومتر) را طی کند. برخلاف بسیاری از خودروهای الکتریکی پیشین، این خودرو می‌توانست در کمتر از چهار ثانیه از صفر به 60 مایل (97 کیلومتر) در ساعت برسد. در سال 2010، عرضه اولیه این شرکت حدود 226 میلیون دلار بود.  ماسک در سال 2009 به  شبکه اجتماعی توییتر پیوست و با آیدی @elonmusk، با بیش از 85 میلیون دنبال کننده تا سال 2022، به یکی از محبوب ترین حساب های این پلتفرم تبدیل شد. او نسبت به معامله عمومی تسلا ابراز نگرانی کرد و در ماه اوت  در سال 2018، مجموعه‌ ای از توییت‌ ها را درباره خصوصی کردن شرکت به ارزش 420 دلار به ازای هر سهم منتشر کرد. ماه بعد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) از ماسک به دلیل کلاهبرداری از اوراق بهادار شکایت کرد و ادعا کرد که این توییت ها "نادرست و گمراه کننده" هستند. اندکی پس از آن، هیئت مدیره تسلا توافق پیشنهادی SEC را رد کرد، بنا بر گزارش ها، به این دلیل که ماسک تهدید به استعفا کرده بود. با این حال، این خبر باعث سقوط شدید سهام تسلا شد. هیئت مدیره توییتر این پیشنهاد ماسک که او را به عنوان مالک انحصاری شرکت تبدیل می کرد را پذیرفت. ماسک از پایبندی توییتر به اصول آزادی بیان، با توجه به سیاست‌ های این شرکت انتقاد داشت. در اوایل آوریل 2022، پرونده های توییتر در SEC فاش کرد که ماسک بیش از 9 درصد از شرکت را خریداری کرده است. اندکی پس از آن، توییتر اعلام کرد که ماسک به هیئت مدیره شرکت خواهد پیوست، اما ماسک برای کل شرکت به ارزش 54.20 دلار به ازای هر سهم، به مبلغ 44 میلیارد دلار پیشنهاد داد. در ژانویه 2022 ماسک اعلام کرد که پیشنهاد خود را پس می‌ گیرد و اظهار داشت که توییتر اطلاعات کافی در مورد حساب‌ های ربات ارائه نکرده است و مدعی شد که این شرکت مفاد قرارداد را نقض کرده است. توییتر از ماسک شکایت کرد تا او را مجبور به خرید این شرکت کند و در سپتامبر 2022 نیز سهامداران توییتر به پذیرش پیشنهاد ماسک رای دادند.

رابطه ایلان ماسک با ارزهای دیجیتال

ایلان ماسک و ارزهای دیجیتال

ایلان ماسک، یکی از مهم‌ ترین و تأثیرگذارترین افراد در حوزه رمزارز در سطح جهان است. حضور و حمایت او از فضای کریپتو ضروری است، در درجه اول به دلیل اینکه ایلان یکی از ثروتمندترین ابراد جهان است. علاوه بر این، پیشینه فناوری ایلان ماسک به او قدرت سلطه بر صنعت کریپتو را می دهد. ایلان ماسک برای مدت طولانی از طرفداران بیت کوین بوده است. با این حال، او در سال 2019، زمانی که بررسی پتانسیل ارزهای دیجیتال را آغاز کرد، به طور جدی وارد فضای ارزهای دیجیتال شد. بارها و بارها شایعاتی مبنی بر اینکه ایلان خالق ناشناس بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، است مطرح شد. در حالی که ایلان قاطعانه این ادعا را رد کرده و به حمایت خود از ارزهای دیجیتال ادامه داد و در نهایت بیت کوین را برای به کارگیری در تسلا پذیرفت. مشهورترین و اصلی ترین رابطه ایلان ماسک و ارزهای دیجیتال، نقش او در ظهور اولین memecoin - Dogecoin بود. او در 2 آوریل 2019، برای اولین بار به رمزارز Dogecoin (DOGE) اشاره کرد و در توییتی نوشت: «Dogecoin ممکن است ارز دیجیتال مورد علاقه من باشد.» و بدین ترتیب، تقاضا برای DOGE را افزایش داد. بلافاصله، قیمت این رمزارز سر به فلک کشید و جایگاه جدیدی در فضای رمزنگاری برای توکن های میم ایجاد کرد.  ایلان در جامعه DOGE محبوب شد و بیش از 4000 عضو او را به عنوان مدیر عامل خود به جای ویتالیک بوترین انتخاب کردند. ایلان ماسک آشکارا اعلام کرده است که دارایی های رمزنگاری او شامل بیت کوین، اتریوم و دوج کوین است. او همچنان به نفوذ قابل توجه در این صنعت ادامه می دهد و توییت های او به طور منظم بر روند قیمت ها تأثیر می گذارد. ایلان ماسک به غیر از تأثیری که بر روند تقاضا دارد، موقعیتی را نیز دارد که صنعت را متحول کند. نگرانی های زیست محیطی در مورد بیت کوین یک مسئله بزرگ است، به طوری که استخراج بیت کوین 1 درصد از مصرف انرژی جهانی را تشکیل می دهد. ایلان ماسک این مشکل را به دلیل عدم تمایل خود به پذیرش BTC مشخص کرده است. از سوی دیگر، ایلان ماسک همچنین به مردم هشدار می دهد که در سرمایه گذاری های رمزنگاری خود محتاط باشند. سال گذشته، او به مردم توصیه کرد که برای خرید ارزهای دیجیتال مانند خرید تتر، بیت کوین و خرید ارزهای دیگر و نگهداری آن ها،  به صرافی‌ های ارزهای دیجیتال اعتماد نکنند و مالکیت کیف پول های رمزنگاری را خود در دست بگیرند. به طور کلی، آینده روابط بین ایلان ماسک و فضای ارزهای دیجیتال نامشخص و پیچیده است. از یک طرف، او قویاً از فضای رمزنگاری، عدم تمرکز و آزادی مالی حمایت می کند. اما از سوی دیگر، در پذیرش تجاری ارزهای دیجیتال محتاطانه عمل کرده است. نمونه بارز آن قطع پرداخت های بیت کوین توسط تسلا است. با این حال، چشم ‌اندازهای مثبت مشارکت ایلان ماسک در فضای رمزنگاری شامل افزایش پروژه‌ های متمرکز بر ابزار است. 

تسلا

ماسک مدت‌ ها به امکانات خودروهای الکتریکی علاقه داشت و در سال 2004 به یکی از سرمایه‌گذاران اصلی تسلا موتورز (که بعداً به تسلا تغییر نام داد)، یک شرکت خودروهای الکتریکی که توسط کارآفرینان مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ تأسیس شد، تبدیل شد.  در سال 2006 کمپانی تسلا اولین خودروی خود را با عنوان رودستر به کاربران معرفی کرد که تنها با یک بار شارژ می توانست مسافتی به طول 394 کیلومتر را طی کند. برخلاف بسیاری از خودروهای الکتریکی قبلی که ماسک فکر می‌کرد که کسالت‌بار و بی‌علاقه هستند، این یک خودروی اسپرت بود که می‌توانست در کمتر از چهار ثانیه از صفر به 60 مایل (97 کیلومتر) در ساعت برسد.  در سال 2010، عرضه اولیه این شرکت حدود 226 میلیون دلار بود.  دو سال پس از آن کمپان تسلا  خودروی سدان مدل S را به بازار ارائه کرد که به دلیل عملکرد و طراحی منحصر به فردی که داشت،  بسیار مورد تحسین  قرار گرفت. این شرکت به خاطر شاسی بلند لوکس مدل X خود که در سال 2015 وارد بازار شد، تمجیدهای بیشتری به دست آورد.

توییتر

ماسک در سال 2009 به سرویس رسانه های اجتماعی توییتر پیوست و به عنوان @elonmusk، با بیش از 85 میلیون دنبال کننده تا سال 2022، به یکی از محبوب ترین حساب های این سایت تبدیل شد. او نسبت به معامله عمومی تسلا ابراز نگرانی کرد و در ماه اوت  در سال 2018 او مجموعه‌ای از توییت‌ها را درباره خصوصی کردن شرکت به ارزش 420 دلار به ازای هر سهم منتشر کرد و خاطرنشان کرد که او "تأمین بودجه" داشته است.  (ارزش 420 دلار به عنوان یک اشاره شوخی به 20 آوریل تلقی می شد، روزی که طرفداران شاهدانه جشن می گرفتند.) ماه بعد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) از ماسک به دلیل کلاهبرداری از اوراق بهادار شکایت کرد و ادعا کرد که این توییت ها "نادرست و گمراه کننده" هستند.  اندکی پس از آن، هیئت مدیره تسلا توافق پیشنهادی SEC را رد کرد، بنا بر گزارش ها، به این دلیل که ماسک تهدید به استعفا کرده بود.  با این حال، این خبر باعث سقوط شدید سهام تسلا شد و در نهایت معامله سخت تری پذیرفته شد.  شرایط آن شامل کناره گیری ماسک از سمت ریاست به مدت سه سال بود، اگرچه او اجازه داشت به عنوان مدیرعامل ادامه دهد.  ماسک از پایبندی توییتر به اصول آزادی بیان، با توجه به سیاست ‌های اعتدال محتوا این شرکت انتقاد داشت.  در اوایل آوریل 2022، پرونده های توییتر در SEC فاش شد که ماسک بیش از 9 درصد از شرکت را خریداری کرده است.  اندکی پس از آن، توییتر اعلام کرد که ماسک به هیئت مدیره شرکت خواهد پیوست، اما ماسک تصمیم به این کار گرفت و برای کل شرکت به ارزش 54.20 دلار به ازای هر سهم، به مبلغ 44 میلیارد دلار پیشنهاد داد. ماسک اظهار داشت که برنامه‌هایش برای این شرکت شامل «تقویت محصول با ویژگی‌های جدید، باز کردن الگوریتم‌ها برای افزایش اعتماد، شکست دادن ربات‌های هرزنامه، و احراز هویت همه انسان‌ها» است.  در ژوئیه 2022 ماسک اعلام کرد که پیشنهاد خود را پس می‌گیرد و اظهار داشت که توییتر اطلاعات کافی در مورد حساب‌های ربات ارائه نکرده است و ادعا کرد که این شرکت مفاد قرارداد را نقض کرده است.  برت تیلور، رئیس هیئت مدیره توییتر، در پاسخ گفت که این شرکت "متعهد به بستن معامله بر اساس قیمت و شرایط توافق شده با آقای ماسک است."  توییتر از ماسک شکایت کرد تا او را مجبور به خرید این شرکت کند.  در سپتامبر 2022، سهامداران توییتر به پذیرش پیشنهاد ماسک رای دادند.

اخبار پرداخت...
ما را در سایت اخبار پرداخت دنبال می کنید

برچسب : ایلان ماسک, نویسنده : امیر علی یوسفی pardakhtnew بازدید : 58 تاريخ : يکشنبه 10 مهر 1401 ساعت: 14:13

ارزش کل قفل شده TVL چیست؟ ملاکی برای سنجش پروژه

ارزش کل قفل شده چیست؟ ارزش کل قفل شده (TVL) Total Value Locked، در زمینه  دارایی های دیجیتال، نشانگر مجموع تمام دارایی های سپرده شده در پروتکل های مالی غیرمتمرکز (DeFi) است. این ارزش نشان دهنده تعداد وام های معوق نیست، بلکه کل مقدار عرضه اساسی است که توسط یک پروتکل تضمین می شود. امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، با اجازه دادن به کاربران برای انجام معاملات مالی مستقیم با یکدیگر، واسطه ها را حذف می کند و به همین دلیل است که ارزش کل قفل شده نقش مهمی در آن ایفا می کند.

ارزش کل قفل شده (TVL) چیست؟ 

ارزش کل قفل شده چیست؟

ارزش کل قفل شده چیست و نحوه  محاسبه آن چگونه است؟ ارزش قفل شده در DeFi یک نقطه مرجع است که نشان دهنده میزان دارایی هایی است که در حال حاضر در یک پروتکل خاص قرار گرفته است. این دارایی ها می تواند شامل پاداش، بهره، سکه ها و توکن های جدید، درآمد های ثابت و چیز های دیگر باشد. ارزش کل قفل شده کل مقدار عرضه اساسی است که توسط DeFi تضمین می شود. بنابراین ارزش کل، معیاری به شمار می رود که برای اندازه گیری کلی DeFi و بازار بازده آن استفاده می شود. از آنجایی که بلاک چین در شبکه های همتا به همتا توسعه می یابد، هیچ مرجع مرکزی برای اداره، ایجاد یا بهبود اکوسیستم آن وجود ندارد. به همین دلیل TVL یک معیار مهم برای کل بازار DeFi محسوب می شود. TVL یک پروژه به طور مداوم مطابق با نوسان ارزش دلاری همه دارایی ها در بازار ارز های دیجیتال، در حال تغییر است. هنگامی که توکن بومی یک پروژه ارزش بیشتری پیدا می کند، TVL پروتکل هم رشد می کند، بنابراین سرمایه گذاران می توانند هنگام ارزش گذاری توکن بومی پروژه DeFi، به TVL نگاه کنند. ارزش بازار توکن ممکن است نسبت به TVL پروژه،  کاهش یا افزایش یابد. مجموع TVL تمام پروتکل های DeFi، بین سال های 2020 و ،2021 به طور استثنایی رشد داشته است. طبق گفته شرکت تحلیلی DeFi Llama، در شروع سال 2020، TVL ترکیبی در تمام پلتفرم های DeFi حدود 630 میلیون دلار بود. پروتکل ها می توانند فقط در یک شبکه کار کنند یا خود را در بسیاری از شبکه ها پخش کنند، در این صورت آنها یک TVL مستقل در هر یک از شبکه ها دارند. بزرگترین شبکه DeFi TVL اتریوم است که تقریبا نیمی از کل حجم را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است.

نحوه محاسبه ارزش کل قفل شده

ارزش کل قفل شده (TVL) ارزش کلی دارایی های رمزنگاری شده است که در یک پروتکل مالی غیرمتمرکز (DeFi) یا به طور کلی در پروتکل های DeFi سپرده گذاری می شود. TVL شامل تمام سکه ها و دارایی های دیجیتال سپرده شده در تمام عملکرد هایی است که پروتکل های DeFi آن را ارائه می دهند. ارزش کل قفل شده معیاری است که برای اندازه گیری سلامت کلی DeFi و بازار بازدهی استفاده می شود. شما می توانید ارزش کل قفل شده در بسیاری از خدمات را ردیابی کنید. سه عامل اصلی وجود دارد که در نحوه محاسبه tvl  و بررسی نسبت TVL ارزش بازار خدمات مالی غیرمتمرکز در نظر گرفته می شود که عبارتند از:

●محاسبه عرضه
●حداکثر عرضه
●قیمت فعلی

برای به دست آوردن سقف فعلی بازار، باید عرضه در گردش را در قیمت فعلی ضرب کنید. برای اینکه به نسبت TVL برسید، باید عدد مورد نظر بازار را بگیرید و آن را بر TVL سرویس تقسیم کنید. هرچه نسبت TVL بیشتر باشد، ارزش دارایی باید کمتر باشد. یکی از ساده ترین راه ها برای پیاده سازی نسبت TVL، کمک به تعیین کم ارزش یا بیش ارزش گذاری دارایی DeFi است، و این را می توان با نگاه کردن به نسبت انجام داد. اگر نسبت به دست آمده کمتر از 1 باشد (در اکثر موارد) کمتر از ارزش واقعی آن ارزش گذاری شده است. برای مثال فرض کنید فردی 1000 دلار ارز دیجیتال را به یک استخر پول واریز می کند تا تراکنش هایی را که کیف پولش را به پلتفرم DeFi در بلاک چین اصلی خود متصل می کند، تأیید کند. به بیان ساده تر، این فرد در حال استیکینگ است. او سپس 1000 دلار اضافی را به عنوان ارز دیجیتال برای بهره در همان پلتفرم قرض می دهد و 1000 دلار کوین را در یک استخر پول سپرده گذاری می کند. این امر نقدینگی معاملاتی را برای مبادله بین آلتکوین های دیگر فراهم می کند و به او اجازه می دهد تا کارمزد معاملاتی کسب کند. برای محاسبه ارزش بازار فعلی، باید عرضه در گردش را در قیمت فعلی ضرب کنید و برای یافتن نسبت TVL، باید آن عدد ارزش بازار را بر TVL سرویس تقسیم کنید. از نظر تئوری، هر چه نسبت TVL بیشتر باشد، ارزش دارایی کمتری باید داشته باشد. اگر نسبت TVL کمتر از یک باشد، به احتمال زیاد دارایی کمتر ارزش گذاری شده است.  طبق DeFi Pulse، رتبه بندی DeFi TVL سکه های سازنده (MKR) را در صدر جدول قرار داده است و پس از آن پلتفرم چند زنجیره ای aave (AAVE) و curve  مبتنی بر اتریوم (CRV) قرار دارند.

نحوه استفاده از ارزش کل قفل شده

اکثر پلتفرم های DeFi مانند Aave، Pancake Swap و Uniswap توکن های همنام صادر می کنند تا کاربران بتوانند از خدمات ارزش کل قفل شده استفاده کنند. شما می توانید با استفاده از TVL به عنوان ابزار سنجش ارزش بنیادی و سپس گرفتن ارزش بازار آن و تقسیم آن بر TVL، به میزان ارزش گذاری توکن ها و مقدار آن ها پی ببرید. در واقع استفاده از TVL به نحوی، به نفع شما است. هنگامی که معنا و کاربرد TVL را درک کردید، می توانید از آن برای تصمیم گیری در رابطه با خرید تتر یا سایر رمز ارزها دیجیتال، استفاده کنید.  از آن جایی که TVL از تنها نقطه داده ای است که باید در هنگام معامله در پروتکل های DeFi در نظر گرفته شود، مطمئناً ارزش بررسی را دارد. همه پروتکل های DeFi یکسان نیستند و برخی از آنها در موقعیت های بسیار قوی تری نسبت به سایرین قرار دارند. نگاهی گذرا به TVL به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که دارایی های رمزنگاری خود را چگونه سرمایه گذاری کنید. نسبت TVL یا مقدار فعلی اندازه گیری شده در برابر ارزش بازار پروتکل نیز یک معیار مفید است. 

ارز های دیجیتال با بیشترین میزان ارزش کل قفل شده

آموزش محاسبه ارزش کل قفل شده

Curve
Curve یکی از DEX های برتر است. TVL بالای این پروتکل، curve را ارزشمند می کند. در زمان نگارش این مقاله، میزان ارزش کل قفل شده 8.54 میلیارد دلار است. پروتکل curve بهترین عملکرد را در اکوسیستم DeFi ایفا می کند.

Lido
Lido، یک پروتکل DeFi است که برای تامین نقدینگی برای دارایی های سهام طراحی شده و  TVL فعلی آن 7.42 میلیارد دلار است.  ارزش کل این پروتکل که نشان دهنده دارایی هایی است که معامله گران در سیستم سهام داشته اند، در نتیجه نوسانات عمومی بازار کاهش یافته است، اما چشم انداز این پروتکل همچنان مثبت در نظر گرفته شده است.

Maker
Maker اولین پیشگام در دنیای DeFi بود و همچنان به جذب دارایی های سرمایه گذاران آینده نگر ادامه می دهد. به عنوان یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO)، این پروتکل به معامله گران اجازه می دهد تا مستقیماً در فرآیند تصمیم گیری مشارکت کنند. پروتکل maker با TVL فعلی 9.24 میلیارد دلار، یکی از با ارزش ترین پروتکل های DeFi در دسترس سرمایه گذاران است.

Aave
آوه Aave یک پروتکل DeFi است، که متمرکز بر وام دهی است. TVL آوه 8.24 میلیارد دلار است که نشان می دهد سرمایه گذاران زیادی وجوهی را به پروتکل واریز کرده اند. تا زمانی که این رقم بالا باشد، سرمایه گذاران و وام دهندگان می توانند انتظار داشته باشند، که سیستم قوی بماند.

Uniswap
Uniswap به Curve به عنوان یک DEX با TVL بسیار بالا می پیوندد. Tvl فعلی این رمز ارز 5.5 میلیارد دلار است که این پروتکل را به یک گزینه جذاب برای معامله گران ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است. 

 

نتیجه گیری
ارزش کل فعلی یک ارز دیجیتال که کاربران در پروتکل های مختلف وام دهی و سهام قفل می کنند، ارزش کل قفل شده نام دارد. ارزش کل قفل شده (TVL) را می توان در یک قرارداد هوشمند برای هر پروژه، در یک استخر نقدینگی برای وام دادن یا در یک گره بلاک چین برای استخراج ارز دیجیتال که از روش اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می کند، قفل کرد. از TVL یا ارزش کل قفل شده به طور گسترده در اندازه گیری ارزش رمز ارزهای دیجیتال استفاده می شود. 

اخبار پرداخت...
ما را در سایت اخبار پرداخت دنبال می کنید

برچسب : ارزش کل قفل شده, نویسنده : امیر علی یوسفی pardakhtnew بازدید : 68 تاريخ : چهارشنبه 6 مهر 1401 ساعت: 18:25

بانکداری الکترونیکی چیست؟ آشنایی با مزایا و معایب آن

همه چیز درباره E-Banking

فناوری سریع تر از همیشه در حال پیشرفت و گسترش است و این رشد به حوزه بانکداری نیز ورود پیدا کرده و فناوری جدیدی به نام بانکداری الکترونیکی را پدید آورده است.
در وهله اول، سوالی که در این زمینه برای افراد پیش می آید این است که بانکداری الکترونیکی چیست؟ بانکداری الکترونیک به انجام امورات مختلف بانکی مانند انتقال وجوه از یک حساب به حساب دیگر از طریق روش های الکترونیکی گفته می شود. بانکداری اکترونیکی سهولت و دسترسی بیشتری را برای مشتریان فراهم می کند و خدمات بانکداری الکترونیکی مختلفی را ارائه می دهد که عبارتند از، مشاهده موجودی حساب، دریافت صورت حساب، بررسی تراکنش های اخیر، انتقال پول به حساب و یا کارت دیگر و انجام پرداخت ها. اگر چه بانکداری الکترونیک یا E-banking یک مفهوم به نسبت جدید شناخته شده است، اما شروع فعالیت آن به دهه ۱۳۵۰ باز میگردد که بانک تهران، حدود ۷ الی ۱۰ دستگاه خودپرداز در شعبات مختلف خود راه اندازی کرده و بانکداری الکترونیکی را پایه گذاری کرد. از اواخر دهه ۶۰ نیز به تدریج بانک‌ های دیگر کشور اتوماسیون عملیات بانکی و اتصال شعبات مختلف به یکدیگر و به بانک مرکزی را شروع کرده و با ظهور کامپیوترها و اینترنت در دهه ۷۰، تحولات جدید و جدی در عملیات بانکداری کشور رخ داد. در نهایت، با گسترش هر چه بیشتر اینترنت و فناوری در دهه ۸۰، زیرساخت های شبکه تقویت شده و بانک ها با استفاده از فناوری هایی چون خودپردازها، به صورت تدریجی شروع به ارائه خدمات به صورت غیر حضوری کردند. در سال ۱۳۸۱ شبکه شتاب که همان شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی است نیز شروع به فعالیت کرد. دهه ۹۰ نیز اوج زمان شکوفایی خدمات بانکداری الکترونیک به شمار می آید و از آن جایی که اغلب افراد به اینترنت دسترسی داشتند، شرایط و بسترهای لازم برای ارائه خدمات بانکی به صورت اینترنتی از طریق پدید آمدن ابزارهایی چون اینترنت بانک و همراه بانک، فراهم شد. در ادامه این مطلب از پی فا، به شکل کامل تری به پاسخ سوال بانکداری الکترونیکی چیست پرداخته می شود.

انواع بانک در بانکداری الکترونیک

انواع بانک در بانکداری الکترونیک
انواع بانک در بانکداری الکترونیک

به طور کلی انواع بانک ها در بانکداری الکترونیک بر اساس ماهیت بانک ارائه دهنده خدمات به دو شکل ارائه می شوند که عبارت هستند از:

بانک‌‌ های دوگانه یا Brick and Click: این مدل از انواع بانکداری الکترونیک، ترکیبی از شیوه های بانکداری سنتی و قدیمی با بانکداری الکترونیک امروزی است. به این معنا که بانک ها، علاوه بر شعب فیزیکی که دارند، قسمتی یا تمام خدمات بانکی خود را به شکل الکترونیکی نیز به‌ مشتریان خود ارائه می کنند. این شیوه از بانکداری و این مدل بانک ها، رایج ترین نوع بانکداری در ایران هستند.

بانک‌‌ های مجازی یا Virtual Banks: این نوع از بانک ها، بانک‌ هایی هستند که همه ی خدمات بانکی را به شکل غیرحضوری و الکترونیکی به مشتریان خود ارائه می کنند و هیچ گونه شعبه‌ فیزیکی در هیچ مکانی ندارند. این مدل بانک ها در ایران کمتر رایج هستند و تعداد انگشت شماری از آن ها وجود دارد.

انواع خدمات الکترونیک

همان طور که گفته شد، بانکداری الکترونیکی دارای ابزارهایی است که به بانک ها اجازه می دهد خدمات خود را به صورت الکترونیک و بدون نیاز به مراجعه به بانک ارائه کنند. این ابزارهای گسترده و مختلف الکترونیکی، جزو انواع خدمات بانکداری الکترونیکی در نظر گرفته می شوند. انواع خدمات الکترونیک عبارتند از:

  • بانکداری مبتنی بر دستگاه های کارت‌ خوان و پایانه های فروش
  • بانکداری مبتنی بر دستگاه های خود پرداز یا همان (ATM) ها
  • همراه بانک ها
  • تلفن بانک ها
  • بانکداری پیامکی
  • اینترنت بانک

انواع شاخه های بانکداری الکترونیکی

انواع بانکداری الکترونیکی شامل موارد زیر است:

بانکداری اینترنتی: بانکداری اینترنتی و بانکداری الکترونیک مفهومی مشابه به یکدیگر دارند، با این تفاوت که بانکداری الکترونیک یک حوزه گسترده تر است که بانکداری اینترنتی را در بر می گیرد. به طور کلی، بانکداری اینترنتی، به کارگیری اینترنت توسط بانک ‌ها، به منظور ارائه خدمات بانکی مختلف به مشتریان است. این شاخه از بانکداری الکترونیک بسیار رایج تر از دیگر شاخه ها بوده و کاربردهای بیشتری را نیز شامل می شود. بانکداری اینترنتی، انتقال آسان و پرداخت سریع را فراهم می کند.

بانکداری الکترونیکی مبتنی بر تلفن همراه و فناوری های مرتبط: اغلب بانک ها یک برنامه بانکداری موبایلی را ارائه می دهند. در این شاخه از بانکداری الکترونیکی که بانکداری مبتنی بر تلفن همراه نام دارد، تراکنش های مالی با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه انجام می شود. بانکداری مبتنی بر تلفن همراه به مشتریان یک بانک این امکان را می دهد که از طریق تلفن همراه خود، از خدمات بانکی مختلف مانند سپرده گذاری، برداشت، انتقال حساب، پرداخت صورتحساب و استعلام موجودی بهره مند شوند و به صورت شبانه روزی نیز به اطلاعات حساب خود دسترسی داشته باشند.

بانکداری مبتنی بر دستگاه های خودپرداز: دستگاه عابر بانک خودکار (ATM) یک شاخه از بانکداری الکترونیکی است که به مشتریان این امکان را می دهد تا عملیات بانکی را بدون کمک متصدی بانک و از طریق کارت های بانکی انجام دهند. هر فردی که کارت اعتباری دارد می تواند در دستگاه‌ های خودپرداز بانک های مختلف، به خدماتی چون دریافت پول نقد، دریافت موجودی یا انتقال وجه دسترسی داشته باشد. برای انجام اموری مانند تغییر رمز کارت، حتما باید به دستگاه خودپرداز بانک مرجع کارت مراجعه شود. این شاخه از بانکداری الکترونیک، رایج ترین نوع در ایران است.

بانکداری الکترونیکی مبتنی بر پایانه های فروش و دستگاه‌ های کارتخوان: امروزه در اغلب فروشگاه ها و مراکز فروش مختلف، دستگاه های کارتخوان جهت دریافت وجه، دریافت موجودی و خرید شارژ به کار برده می شوند و این دستگاه ها جایگزین پول نقد شده اند.

مزایا و معایب بانکداری الکترونیکی

بانکداری الکترونیکی چیست؟ آشنایی با مزایا و معایب آن
بانکداری الکترونیکی چیست؟ آشنایی با مزایا و معایب آن

سیستم بانکداری الکترونیکی، مزایا و معایب متعدد فراوانی را شامل می شود که در ادامه به طور کامل بیان شده اند.
مهم ترین مزیت بانکداری الکترونیک را می توان ارائه خدمات و سرویس دهی بانک ها به صورت ۲۴ ساعته و شبانه روز، بدون وجود محدودیت های زمانی و مکانی دانست. این سیستم منجر به عدم نیاز به حضور فیزیکی مشتریان در بانک ها و کاهش هزینه های ناشی از آن شده است. افتتاح حساب آسان، دیگر مزیت این سیستم است. به این صورت که افتتاح یک حساب بانکی جدید و مدیریت کردن آن حساب، در شیوه بانکداری الکترونیک بسیار آسان‌ تر و سریع تر از شیوه حضوری و سنتی است. به وسیله بانکداری الکترونیکی، امکان پرداخت آسان قبض ها، انتقال وجه، گرفتن موجودی، امکان بررسی گردش حساب و گزارش تراکنش ها وجود دارد. در شیوه الکترونیکی، تمامی خدمات به صورت اینترنتی بوده و نیازی به حضور فیزیکی در بانک وجود ندارد. علاوه بر این، کنترل حساب و بررسی آن به صورت دائمی بوده و در هر زمان و مکانی امکان پذیر است.
معایب بانکداری الکترونیکی نیز به شرح زیر است:
شاید اولین موردی که افراد در سیستم‌ های بانکداری الکترونیکی با آن مواجه می شوند، چگونگی کار با این سیستم ها و پلتفرم‌ های مربوط به آن است. چرا که ممکن است کار کردن با نرم افزارها و برنامه های بانکی سیستم بانکداری الکترونیکی برای برخی افراد امری دشوار باشد. وابسته بودن بانکداری الکترونیکی به اینترنت، یکی دیگر از معایب آن است. چرا که در صورت دسترسی نداشتن به اینترنت یا ضعیف و قطع بودن آن، محدودیت هایی در دسترسی به سیستم ها و خدمات ایجاد می شود. وجود برخی مشکلات امنیتی در سیستم بانکداری الکترونیکی، از معایبی است که غیر قابل انکار است. برای نمونه می توان به برخی از کلاهبرداری ها از طریق دسترسی به رمز اینترنتی کارت های بانکی و دسترسی سارقان به اطلاعات حساب و برداشت پول از حساب اشاره کرد. البته با به کارگیری راهکارها و افزایش دقت و توجه در این زمینه، می توان از بسیاری از این مشکلات امنیتی جلوگیری کرد. برای مثال، برای جلوگیری از مشکلات در هنگام انجام خرید های اینترنتی، بهتر است از درگاه های پرداخت مطمئن و ایمنی مانند درگاه پرداخت پی فا استفاده کرد.

اخبار پرداخت...
ما را در سایت اخبار پرداخت دنبال می کنید

برچسب : بانکداری الکترونیکی, نویسنده : امیر علی یوسفی pardakhtnew بازدید : 94 تاريخ : چهارشنبه 6 مهر 1401 ساعت: 18:25